Del : SMS
Berlingske Business

Find grundformen og slip kreativiteten fri

At kunne se ting i et nyt lys er en forudsætning for at skabe innovation. Og alle kan få gode ideer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Enhver krise har en kaosfase, hvor man prøver at finde ud af, hvad der sker og hvor ens fodfæste blev af. Men efter den kommer der tid til refleksion og den mulighed skal man gribe, i stedet for bare at knokle mere på. Det mener fremtidsforsker og kreativist Niels Krøjgaard, der blandt andet forsker i innovation på Instituttet for Fremtidsforskning.

Refleksionen fører nemlig oftest til nye ideer og produkter, der sikrer, at virksomhederne kommer styrkede ud på den anden side. Der findes mange værktøjer og veje til at skabe innovation i en virksomhed, og der findes mange konsulenter, der tilbyder rådgivning der kan kickstarte de kreative processer, men ifølge Niels Krøjgaard findes der nogle enkle, grundlæggende kunstgreb, der skaber fundamentet for innovationen.

- Der er tidspunkter, hvor det ikke er nok at arbejde hårdt, hvor knokleri ikke bringer dig ud af krisen og nærmere løsningen. Tværtimod kan du forøge dit problem, hvis du bare fortsætter som før, men i et højere tempo. Sagen er den, at du dermed blokerer for dit væsentligste aktiv; det der for alvor kunne få dig ud af krisen – din medfødte kreativitet, siger Niels Krøjgaard, der jævnligt afholder kreativitetskurser for virksomheder.

Læs om Anna-Sofie Rau Grams oplevelser med at lade kreativiteten få plads

Alle kan få gode ideer

- Ikke alle er født lige kreative, men alle har kreativiteten i sig. Den skal måske kickstartes og plejes, og der skal man vende blikket indad, kigge på sig selv og hvordan man lever sit liv. Det hele starter og slutter med din krop, som er forudsætningen for at din hjerne kan fungere, siger Niels Krøjgaard.

»Så sørg for at motionere meget og spise sundt. Du får sjældent den geniale idé på wienerbrød, kaffe og fastfood. Hele kroppen skal være klar,« tilføjer han uden dog at forlange, at man skal kunne løbe en marathon.

Bryd dine vaner

Niels Krøjgaards erfaring er, at det, der for alvor kan sætte gang i den gode ideudvikling, er at få ny inspiration. Om det foregår på skolebænken, en tur på gaden eller i en anden sammenhæng er i princippet ligegyldigt, bare rammerne tilfører noget nyt.

- Selvom man står med ryggen mod muren og gerne vil bevare så meget som muligt af det, man føler man er ved at miste, så skal man være parat til at bryde de daglige rutiner. Nogle gange handler det om at blive udsat for nye dufte, lyde eller billeder. Andre gange skal der større ændringer til, som for eksempel en flytning til nye lokaler. Selvom det ikke nødvendigvis er noget der giver resultat med det samme, så er det nye input, der kan sætte gang i en nyskabende proces. Det handler primært om at bringe sig selv ud af ens trygge rammer, siger Niels Krøjgaard og understreger nødvendigheden af ikke, at være bange for at fejle:

- Edison skulle igennem hundredvis af forfejlede forsøg, før han fandt lige den kultråd, som gav os glødelampen. Så man skal tro på sig selv, sine vanvittige tankeindfald og aldrig give op.

Læs om Anna-Sofie Rau Grams oplevelser med at lade kreativiteten få plads

Skab ro i dig selv

En tredje ting Niels Krøjgaard peger på, som veje til at slippe sin indre kreativitet løs, er meditation. Med den kan man få bugt med den negative stress og skabe ro i sig selv:

- De fleste forskere er enige om, at meditation kan modvirke stress, og mange kreative mennesker har også beskrevet, hvordan de efter nogen tid med daglig meditation i ensomhed og stilhed begynder at føde idéer. Og det behøver ikke at være spirituelt og langhåret, siger han og peger på at der findes masser af bøger og cd»er om daglige meditationsformer, der kan hjælpe på vej.

Skemalæg din kreative tid

Udover den kreative grundform, opfordrer Niels Krøjgaard til at man giver sig tid til at være kreativ. Han er godt klar over, at det i en presset hver dag kan være svært at afsætte en halv time til leg, men ikke desto mindre vil han have, at man gør det. Det gælder også virksomheder, der vil understøtte de ansattes kreative evner og innovationen i virksomheden.

- Skemalæg det. Gør som Google. De kræver, at deres ansatte bruger 20 procent af deres arbejdstid til deres egne, skøre fantasiprodukter. Og det har skabt en pipeline af idéer som konstant flyder til virksomheden, siger han.

Læs om Anna-Sofie Rau Grams oplevelser med at lade kreativiteten få plads

Andre artikler om at få kreativiteten til at blomstre

Innovation kræver det rigtige team

Sådan får du glæde af innovative miljøer

Forskellighed skabte den gode idé

Også på Erhvervsbladet.dk

Download gratis erhvervsbøger

Find et nyt lokale eller lej et overskydende lokale ud her

Find et nyt erhvervskøretøj her Læs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere