Del : SMS
Berlingske Business

Finanskrisen puster liv i gulpladefidus

gul

Med lavere priser på brugte biler kan det for mange pludselig betale sig at få nedvejet deres gulpladebil. Skat og FDM bliver i øjeblikket bestormet af henvendelser om manøvren.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kan det betale sig at få ned-vejet min varebil på gule plader til en totalvægt på to ton?

De danske bilister har fået særdeles travlt med at få besvaret det spørgsmål, og det får telefonerne til at gløde hos Skat og FDM.

Finanskrisen har sendt priserne på brugte biler i bund, og det betyder, at nedvejningen til to ton kan være en vældig god forretning for mange ejere af lidt ældre gulpladebiler. Nedvejningen kan give en besparelse i de årlige afgifter på bilen på op til 6.000 kroner, men det skal modsvares af en højere registreringsafgift. I hvilket omfang det regnestykke giver et plus for den enkelte bilejer afhænger af markedsprisen på den pågældende varebil.

I øjeblikket betaler man for en varebil på 2.200 kg en vægtafgift og en tillægsafgift for privat brug på i alt 9.070 kroner om året.

Med en nedvejning til 2.000 kg vil den samlede årlige afgift komme ned på 3.420 kroner. Omvendt kommer man til at betale 95 procent i registreringsafgift af bilens nuværende markedsværdi fratrukket det, man oprindeligt har betalt i registreringsafgift.

Men i disse tider er markedspriserne på de brugte biler faldet kraftigt, og det beløb, man skal hoste op med i øget registreringsafgift, bliver stærkt reduceret.

Hurtigt tjent ind

- Om nedvejningen kan betale sig, vil afhænge af, hvor gammel bilen er, og hvor længe man vil beholde den. Jo ældre bilen er, og jo længere man vil beholde den, jo mere lukrativ bliver ideen. Det kan være, at man sparer 5.000 kroner om året i afgifter i ti år, og den højere registreringsafgift kan være på kun 10.000 kroner. Hvis det er tilfældet, er nedvejningen hurtigt tjent ind, siger fuldmægtig og cand. jur. i FDM, Casper Schad, der fremhæver, at muligheden for nedvejningen har eksisteret siden foråret 2007, men at det først er nu, der for alvor er kommet gang i manøvren.

- Det er en konsekvens af, at varebilerne er faldet i pris. Hertil kommer, at det nærmest er blevet en sport for de danske bilister at slippe lettere i afgifter. Hvis der er et sted at spare, spreder rygtet sig lynhurtigt, siger Casper Schad, der understreger, at nedvejningen kan give bagslag, For hvis varebilen bliver totalskadet dagen efter, den er blevet nedvejet, skal man fortsat betale den højere registreringsafgift, men hele besparelsen går tabt.

Skal synes på ny

Muligheden for at få bilen ned i vægt gælder kun for varebiler, som har været indregistreret første gang før 25. april 2007. Rent teknisk er betingelserne for nedvejningen, at totalvægten højst skal nedsættes med 30 procent af den oprindelige totalvægt.

Nedvejningen kræver, at varebilen bliver synet på ny. Hos Skat har henvendelser om reglerne givet så meget travlhed, at man har udsendt et nyhedsbrev til virksomhederne om emnet. Fra private borgere kommer der ligeledes rigtig mange opkald.

- Det er op til den enkelte at finde ud af, om nedvejningen kan betale sig. På vores hjemmeside er der mulighed for at gå ind og lave nogle beregninger, siger specialkonsulent i Skat, Jakob S. Hansen.

FDM fremhæver, at en anden mulighed for at spare på de årlige afgifter er at ændre bilens type fra varebil til personbil. Derved bliver bilen også mere brugbar, lyder det fra FDM. Ændringen fra gulplade- til hvidpladebil er dog forholdsvis dyr i registreringsafgift.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere