Del : SMS

Fairtrade-varer fortæller selv historier

Just Fair
Just Fair har opstillet skærme i 14 Kvickly xtra-butikker, hvor kunderne kan scanne en fairtrade-vare og se den forskel, deres køb gør. Til efteråret bliver konceptet udbredt til flere kæder i Coop-familien, og stifter af virksomheden Poul David Videbæk og den administrerende direktør Christian Frismodt forventer, at langt flere produkter i fremtiden vil få denne service tilknyttet. Foto:

Hvorfor gør det en forskel at købe bæredygtige varer? Det vil virksomheden Just Fair skabe mere gennemsigtighed om med 2D-stregkoder, som forbrugeren kan scanne for at få historien bag produktet på mobiltelefonen eller skærme i butikker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Valget er faldet på en særlig pose kaffe. Den er produceret under bæredygtige forhold hos en kaffebonde i Peru. Men hvad betyder det for ham, hans vilkår og hans produktion, at du vælger at investere i netop den pose kaffe? Hvordan gør du en forskel ved at handle bæredygtige varer?

Det spørgsmål vil den nye virksomhed Just Fair lade produkterne og bonden selv give svaret på. Det sker ved at trykke såkaldte 2D stregkoder på varerne, som kunderne kan scanne i butikken ved en opstillet skærm eller med deres mobiltelefon, hvorefter de får vist videoklip med fortællinger fra bonden selv og kan hente anden information om varen. Tanken er at skabe mere gennemsigtighed og viden om bæredygtig handel.

Gør det en forskel?

- Jeg har tidligere arbejdet med handel med fairtrade produkter, men oplevede at jeg hele tiden blev mødt med spørgsmålet: Gør det virkelig en forskel? Derfor fik jeg ideen til at skabe mere synlighed på området, lyder det fra Poul David Videbæk, der gennem flere år netop har arbejdet med handel og med it, så det var helt naturligt for ham at tage de teknologiske muligheder i brug for at skabe den gennemsigtighed.

For Poul David Videbæk handler det i høj grad om at få informationerne helt ud på hylderne i supermarkederne. Og om at få det vist dér, hvor det gør en forskel. Derfor er valget faldet på at bruge 2D stregkoder, som kunderne kan scanne i butikken eller med deres mobiltelefoner og få vist videoklip ude fra de pågældende lande og kaffebønder, som selv fortæller deres historie.

- Jeg tror meget på 2D stregkoder. Herhjemme er vi først lige begyndt at snuse til mulighederne, mens man i Japan er meget langt fremme. Men i fremtiden vil vi se dem brugt mange flere steder, lyder det fra Poul David Videbæk, der har fået ideen til at stifte virksomheden Just Fair, som har Christian Frismodt som administrerende direktør.

Aftale med Merrild

I dag har Just Fair en aftale med Merrild, således at det første produkt med 2D stregkoder er kaffemærket Good Origin, men ifølge Poul David Videbæk har virksomheden også kontakt til en række producenter som potentielle samarbejdspartnere.

- Vi er i gang med at bygge et kæmpe system op, og arbejder allerede sammen med 13.000 producenter ude i verden. Planen er, at det skal udvikle sig til en stor database, hvor de fortæller om byggemetoder, om hvordan de øger indtjening pr. enhed og i øvrigt får fortalt deres historier, som både forbrugere og andre producenter kan få gavn af, siger Poul David Videbæk.

I begyndelsen har Just Fair sendt en medarbejder ud i verden for at få lavet optagelser og indhentet data, men planen er, at producenterne i fremtiden selv skal udstyres med videokameraer og oploade data via mobiltelefoner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere