Del : SMS
Berlingske Business

Få styr på leasing-detaljerne

Det kan være lidt af en kompleks sag at styre igennem aftaler om leasing af kopi- og printerudstyr. Organisationerne IT-Branchen og Finans og Leasing har udarbejdet en række gode råd, der skal klæde virksomhederne bedre på.

Artiklen fortsætter under annoncen
Printeren strejker – og kopierne sætter sig fast i maskinen. Det er tid til at investere i nyt udstyr til at klare opgaverne, men omkostningerne til en helt ny maskine af slagsen ser voldsomme ud i en tid, hvor flere poster i regnskabet presser forretningen. Derfor lyder en leasing-aftale med en lav umiddelbar startomkostning og en fornuftig løbende ydelse som en fabelagtig ide. Det kan det også være for rigtig mange virksomheder, men det handler i høj grad om at få styr på detaljerne i leasing-aftalen, hvis man ikke vil risikere at blive fanget i en aftale, som er svær at komme ud af – eller rækker langt ud over den tid, hvor maskinerne er slidt op i printerrummet. Mellemrubrik: Alle parter bakker op Netop derfor udarbejder organisationerne IT-Branchen og Finans og Leasing et sæt anbefalinger, der skal sikre, at virksomhedskunderne styrer sikkert gennem leasing-aftalen. ”Vi vil gerne have, at der er mere klarhed og tilfredshed på området for leasing af kopi- og printudstyr. Derfor lægger vi meget vægt på at give kunderne gode råd til, hvordan de eksempelvis ikke risikerer at lave aftaler med overfinansiering af udstyret,” siger Christian Brandt, direktør i interesseorganisationen for danske finansieringsselskaber, Finans og Leasing. Det er sjette gang, at IT-Branchen udarbejder anbefalinger angående leasing af print- og kopiudstyr til virksomhederne, men første gang, at alle parter – kunder, producenter, forhandlere og finansieringsselskaber – står samlet bag anbefalingerne. ”Det er vigtigt, at alle står sammen om at efterleve de her anbefalinger, hvor vi først og fremmest forsøger at fortælle virksomhedskunderne om, hvad de skal være på vagt over for,” siger Christian Brandt og tilføjer, at det netop er de anbefalinger som de øvrige parter i branchen bakker op om.

Firmaer mere opmærksomme

Hos brancheforeningen IT-Branchen peger formanden for udvalget for kopi og printproducenter Martin Rahbek på, at virksomhederne de seneste år er blevet mere opmærksomme på netop at tjekke detaljerne, når de laver leasingaftaler. ”Vi oplever, at virksomhederne generelt er blevet langt mere opmærksomme på, hvordan de skal lave leasing-aftalerne på området print og kopi, selvom det kan være meget komplekst,” siger Martin Rahbek, der opfordrer alle virksomheder til at tænke sig grundigt om, når de skal udforme en leasing-aftale, netop for at få sat en stopper for de brodne kar i branchen. Samme melding kommer fra Håndværksrådet, hvor økonom Mads Engberg peger på, at virksomhederne generelt begynder at overveje muligheden for leasing på flere områder, i takt med at økonomien strammer til flere steder – og det bliver vanskeligere for dem at få investeringerne finansieret gennem banken. ”Det er blevet sværere for nogle virksomheder at låne penge i banken – og derfor bliver leasing endnu mere interessant for dem som et middel til at styre likviditeten. Og det betyder naturligvis, at de fortsat skal være meget opmærksomme og sørge for at få læst alt med småt, når de indgår aftaler – også på print- og kopiudstyr,” siger Mads Engberg, der dog vurderer, at der kan være en tendens til, at virksomheder er mere opmærksomme på at få alle detaljer gennemgået, når der er tale om større udgifter – eksempelvis til en varebil – end de mindre beløb, som det kan være tilfældet i aftaler om kopi- og printudstyr.

Gode råd til leasing af kopi- og printudstyr

Organisationerne IT-Branchen og Finans og Leasing har udarbejdet en række anbefalinger til virksomheder om leasing af kopi- og printudstyr.

Leasingråd 1

Leasingråd 2

Leasingråd 3

Leasingråd 4

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere