Del : SMS
Berlingske Business

Få det bedste ud af digital markedsføring

Markedsføring på internettet er som skabt til de små virksomheder, men det skal gøres rigtig.

Artiklen fortsætter under annoncen
Selv om internettet for nogle stadig kan virke stort, uoverskueligt og som noget, der konstant bevæger sig væk fra én, så er der ingen grund til at løbe skrigende bort.

For de fleste potentielle kunder er online, og det er en billig måde hurtigt og nemt at ramme rigtigt mange mennesker.

Uanset om segmentet er forbrugere eller B2B, så er nettet skabt til små virksomheder, der vil have valuta for pengene. Det skal bare gøres på den rigtige måde.

- Imodsætning til i de store virksomheder, der vil brande sig til et bedre image, så er digital markedsføring som skabt til de små virksomheder. Man kan deltage til en pris, hvor man kan måle en effekt og man betaler kun for det, man får ud af det, siger Edward O'Hara , der er direktør for it-analysefirmaet Jupiter Researchs nordeuropæiske afdeling.

Slut med døde annoncer

Edward O'Hara dømmer bannerannoncer ude, og søgemaskinerelateret markedsføring inde, fordi de potentielle kunder bruger nettet til at finde viden og kontakter med specifikke ord.

- Selvom bannerannoncer i dag står for 40 procent af annonceringen på internettet, så er den type annoncer på vej ud. Den er statisk og 'dum', som en almindelig annonce, der vises uafhængigt af konteksten. Den er ikke personaliseret, og derfor er effekten dalende, siger han.

For de små forbrugerorienterede virksomheder er de intelligente søgemaskineoptimerede produkter, som Google Adwords, og de sociale medier og fora mere oplagte kanaler.

- For de små virksomheder er det salget, det drejer sig om. Her kan der skabes direkte kontakt og man betaler kun for de transaktioner, man får ud af det. Det er 'no cure, no pay'. Der kan vi se, at de små virksomheder, der retter sig mod forbrugerne, har kæmpefordele på nettet, siger han.

B2B er mere personligt

For B2B-virksomheder er udfordringen en anden, men fordelene de samme.

- Det er et mere personligt og segmenteret salg. Der handler det om at være til stede, hvor ens kunder er. Man skal kunne findes. Hvis kunderne ikke kan finde en, eksisterer man ikke. Der er det ikke bannerannoncer på foreningssites, eller viral markedsføring. Der er det søgemaskineoptimering, så man kan findes, men men samtidig også bidrag på sociale hjemmesider, blogs og wikis, hvor man hjælper sine potentielle kunder med sin viden, siger Edward O'Hara og peger på, at det i princippet er gammel vin på nye flasker.

- Der i bund og grund ikke noget nyt i det. Det er den samme dialog vi har med kunderne i dag, og vi overfører bare den adfærd til nternettet, siger han.

Vis hvad du kan

Christian Bogh, der er direktør i Rescu Kommunikation er enig i, at en B2B virksomhed i højere grad skal markedsføre sig og gøre sig synlig med sin viden:

- Det man ville bruge er sociale medier, såsom blogs eller Twittrs (microblogs, red.), hvor læserne er andre virksomheder, og hvor man kan linke til andre ressourcer og blogs. Der går man ikke efter volumen, men efter de rigtige mennesker. Man kan selvfølgelig ikke bare starte en blog og så tro på, at det virker dagen efter. Men man begynder at skrive om emner indenfor ens forretingssfære. Man deler ud af sin viden, og inviterer andre ind. I sig selv skaber det ikke læsere, og der må man så ud at vise navn i andre sammenhænge - på andre blogs, så folk tænker, at den virksomhed kan noget. Man skal være enormt aktiv for at det giver socialt benefit, der kræver troværdighed og synlighed, siger Christian Bogh, der advarer mod at se det som en tidsrøver, selv om det ikke giver pote indenfor kort tid.

- Man skal se det som et værktøj, der tager lidt tid. Det kan tage et halvt år, men det vil give resultater, hvis man er aktiv og reelt giver folk noget. Og jo mere aktiv, man er på sin egen og andres blogs, og jo flere links man lægger ind, desto mere interessant bliver ens hjemmeside for søgemaskinerne, siger Christian Bogh.

Troværdighed er vigtig

Kodeordene er troværdighed og at give noget af sig selv.

- Det kan jo også bagslag, hvis folk begynder at skrive negativt om én. Så ens blog skal indeholde og give folk noget. Der er desværre nogen, der bare lægger deres pressemeddelelser på. Du skal skabe troværdighed med et aktivt og personligt indhold, og ellers skal du lade være, siger Christian Bogh.

Edward o'Hara er enig:

- Man må ikke være salgsagtig. Men det er slet ikke så abstrakt. Når man kommer i gang bliver det det mest naturlige i verden. Det er der guldt ligger.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere