Del : SMS
Berlingske Business

Er dit firmanavn en fiasko?

Er dit firmanavn en fiasko? - 1

De færreste aner hvad din virksomhed laver, og ingen kan huske firmanavnet. Se her de mest almindelige fejl, når virksomheden skal navngives.

Artiklen fortsætter under annoncen
De fleste ønsker et navn, der bliver lagt mærke til. Og det skal også sige noget om virksomheden - gerne på en lidt smart måde. Har man planer om ekspansion til udlandet, så skal navnet også tage højde for det.

Der er mange faktorer, der skal gennemtænkes og ifølge Mads Freund, kreativ direktør i kommunikationsvirksomheden Brandy, kan det ikke betale sig for virksomheder at undervurdere den disciplin.

- Hvis vi nu siger, at 1000 mennesker har hørt om en specifik virksomhed, så er det cirka en promille, der kender personerne bag virksomheden. Derefter er det en mindre procentdel, der reelt kender produktet og har benyttet det. Så er der en lidt større gruppe, som har lagt mærke til virksomheden i gennem markedsføring og derfor har en fornemmelse af produktet. Langt den største gruppe kender kun navn og logo. Ordlyden og de associationer, som opstår, er det eneste, personen har at forholde sig til. Derfor er det jo helt absurd, hvis man ikke gør noget ud af navnet, forklarer Mads Freund.

Sådan laver du et dårligt firmanavn:

1. Forkortelser virker upersonlige

2. Pas på begrænsende navne

3. Du kan brænde dig på den seneste trend

4. Egoistens foretrukne valg

5. Udlad selskabsformen

Subjektivt valg

Han har netop sat sidste punktum i en bog om emnet, der bliver udgivet på et senere tidspunkt. Han har i sit tidligere virke som tekstforfatter været med i et hav af navngivningsprocesser. Og han må konstatere, at det ofte er meget subjektivt, når en ledelse vælger et navn.

- Jeg kunne fremlægge 10 til 15 navne. Dem der blev kasseret, blev det ofte på en meget subjektiv baggrund. Det kunne være, fordi navnet havde en ordlyd, der mindede om en anden virksomhed, som ejeren ikke brød sig om. Vi kender det jo også fra privatlivet, når børn skal navnegives. Hvis vi har fået bank af Brian i folkeskolen, kommer den nyfødte i hvert fald ikke til at hedde Brian, siger Mads Freund.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere