Del : SMS
Berlingske Business

Er dit firma klar til de digitale indfødte

Er dit firma klar til de digitale indfødte - 1
Overskrift
Er dit firma klar til de digitale indfødte - 2
Overskrift
Er dit firma klar til de digitale indfødte - 3
Overskrift
Er dit firma klar til de digitale indfødte - 4
Overskrift

Generationen, der er vokset op med chat-og-sms, stiller nye krav til arbejdsformerne på fremtidens arbejdsplads. Er du klar?

Artiklen fortsætter under annoncen
De er på 24-7. Giver den gas på tasterne - netværker i sociale medier a la Facebook, mens beskederne blinker som besat i messenger-feltet, og sms’erne tikker ind på mobilen i sprintertempo.

Og netop de discipliner og arbejdsformer vil de unge, digitale indfødte tage med sig ind på arbejdspladsen, og det skal virksomhederne være klar til at håndtere, hvis de vil sikre sig en position som en attraktiv arbejdsplads, lyder det fra en række eksperter.

- De kommende generationer på arbejdsmarkedet har tillært sig nye måder at bruge it på – og der er ingen tvivl om, at de forventer at kunne bruge de nye værktøjer i deres arbejde. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne har et proaktivt forhold til udviklingen. Det nytter ikke at lukke af over for de nye arbejdsformer, siger chefanalytiker hos Innovation Lab, Morten Hejlesen og karakteriserer dem som socialt orienterede.

Den særdeles internet- og medievante generation er vokset op med de ny måder at kommunikerer på online – og er kendetegnet ved, at de arbejder interaktivt og i på tværs i fællesskaber, hvor det ikke handler om, hvad den enkelte besidder af viden, men summe af viden der frembringes og virtualiseres i form af nye værktøjer på internettet.

5 gode råd til virksomhederne

Pas på blind tiltro

- Kompetencerne skaber nye muligheder på arbejdspladserne, men samtidig skal man absolut ikke have en blind tiltro til, at kreativiteten blomstrer af sig selv i det øjeblik, virksomhederne åbner op for nye it-værktøjer. Man skal være opmærksom på, at det altså ikke er alle unge, som automatisk kan overføre værktøjerne til arbejdsformer. Derfor skal det faciliteres, siger Morten Hejlesen.

Helt generelt vil virksomhederne komme til at indstille sig på, at fremtidens medarbejdere har forskellige behov i forhold til arbejdsrytmer, mener Eva Bjerrum, innovationschef Eva Bjerrum fra Center for New Ways of Working.

- I takt med, at medarbejdere bliver mere og mere mobile, er online på farten og i virtuelle samarbejdsfora, så bliver lederrollen i virksomheden udfordret. Det er vigtigt, at lederen går forrest og får sat nogle ord på, hvordan kulturen skal være på arbejdspladsen og ikke mindst, hvor meget det forventes af de ansatte, at de er på – og hvornår, siger Eva Bjerrum.

Når en leder eksempelvis sender mail ud sent om aftenen, er det vigtigt at kommunikere, at det ikke forventes, at alle har læst den, når de møder, lyder det.

5 gode råd til virksomhederne

Vil bestemme selv

IT-Branchens udvalg Fremtidens Arbejdsplads arbejder netop på at fremme udvikling og forståelsen for fremtidens arbejdsplads og teknologiens rolle. Her peger chefkonsulent Mette Lundberg på, at den yngre generation, som er vant til at shoppe rundt mellem it-værktøjer, medier og få lynhurtig respons online, vil stille nye krav til fremtidens arbejdsplads - eksempelvis om i højere grad selv at kunne vælge, hvilke it-værktøjer de vil anvende i hverdagen.

- Der er ingen tvivl om, at mødet mellem nuværende arbejdsformer og de fremtidige generationer krav vil skabe nye måder at arbejde på i virksomhederne. Her handler det om at skabe en balancegang, hvor man imødekommer de unges præmisser, hvis man vil fremstå som en attraktiv arbejdsplads, siger hun og tilføjer, at det bliver en af ledelsens udfordringer at få skabt nye arbejdsformer - og samtidig ikke glemme de nuværende ansatte.

Her handler det om at afmystificere og tilpasse kulturen – så medarbejderne folder sine kompetencer bedre ud og ikke bare bliver sat af.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere