Del : SMS

Dit netværk skal vælges med omhu

Dit netværk  skal vælges  med omhu - 1

De rigtige netværk kan bane vej til toppen, mens de forkerte er tidsspilde.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der har aldrig været så mange netværk for direktører som nu. Topledere bliver inviteret inden for i alverdens mere eller mindre eksklusive sammenhænge, og fælles for netværkene er, at de fleste profilerer sig på at have rigtigt meget at give til medlemmerne.

Men den slags salgstaler bør få enhver topleder til at sætte hælene i, siger Mette Laursen, direktør, stifter og medejer af virksomheden LinKS, der designer målrettede toplederuddannelser og tilbyder topdirektører medlemskab af de lukkede LinKS-netværk.

»Det gode netværk har en dagsorden, så medlemmerne kan forberede sig på, hvad de skal give. Der er stor forskel på at mødes i et netværk for at mødes og først bagefter sætte dagsordenen, og på at mødes om en bestemt dagsorden,« siger hun

Mette Laursen mener, man på forhånd skal gøre sig meget klart, hvad man vil opnå ved at være med i et netværk. For i modsat fald kan det nemt blive det rene tidsspilde. Og det kommer ingen til gode, fastslår hun.

Fortrolige kredse

»Masser af mennesker vil rigtigt gerne kunne sige, at de er i netværk med den ene og den anden kendte direktør, men det er altså ikke særlig tit i direktørens interesse. De fleste topchefer har rigtigt travlt i dagligdagen, og for dem skal der være et reelt indhold at gå efter. Ellers kan tiden uden problemer bruges bedre. Derudover skal man også være klar over, at den kloge topdirektør altså ikke sidder på et netværksmøde og udleverer sine største udfordringer og spekulationer. Den slags holder man for sig selv eller i en meget snæver kreds af fortrolige, og det er endnu en grund til at overveje nøje, hvilke netværk man vil være med i,« siger hun.

Mette Laursen tog initiativ til LinKS i 1999, og hendes selektive måde at tænke netværk på, var absolut ikke på mode dengang. Men hun trængte til fornyelse og mente, at de ambitiøse topledere havde brug for andet end Rotary og VL-grupper. I dag er der omkring 700 medlemmer i LinKS-netværkene, så hun havde ret i sine forud- sigelser.

Men det får hende ikke til at skyde de mere traditionelle netværk helt ned. Faktisk er hun selv medlem af en VL-gruppe. Det er den, der er døbt 68, fordi medlemmerne typisk er født i årene deromkring. Gruppen har ry for at være den nye genera- tions frække VL-gruppe, og det er samtidig den gruppe med flest kvindelige topledere. Mette Laursen deler medlemsbevis med blandt andre justitsminister Lene Espersen og Lisbet Thyge Frandsen, strategidirektør i Grundfos.

»68-gruppen er fantastisk – uformel og udfordrende på sin egen måde. Men generelt trænger VL-konceptet til en fornyelse, og det prøver vi at skabe i vores 68-gruppe,« fastslår Mette Laursen.

Kedelige lege

For stadigt at være på forkant med netværksudviklingen tog LinKS alumnerne sidste år initiativ til en ny klub i København for erhvervslivets absolutte spidser. Copenhagen LinKS Club, er den døbt, og forbilledet er hentet fra blandt andet London og New York, hvor markante magthavere mødes for at læse Financial Times og få en sludder med ligesindede om tidens svære dispositioner på toplederplan.

Den slags er en ny form for networking i Danmark, og selv om det snarere lugter af cognacklub end kaffeklub, garanterer Mette Laursen, at der ikke bliver plads til varm luft i det koncept:

»Vi arbejder på at tematisere indholdet, så de mennesker, vi inviterer inden for, mødes på meningsfuld vis. Der bliver selvfølgelig tid til at snakke om løst og fast medlemmerne imellem, men vi går i høj grad ind og præger indholdssiden, så det ikke bare får præg af, at nu er det mandag, så derfor mødes vi igen,« siger hun.

Copenhagen LinKS Club får sit eget sted, og Mette Laursen venter, at åbningen finder sted 1. januar 2009. De første invitationer er sendt ud.

At netværk skal have et reelt indhold for ikke at ligne tidsspilde, er professor Anders Drejer fra Aarhus School of Business fuldstændigt enig i.

»Langt det meste af det, vi præsenteres for på netværkssiden i øjeblikket, er varm luft og dermed tidsspilde. Men det handler i høj grad om, hvad ens egen tilgang til det at netværke er. Hvis ellers man bruger sit netværk ordentlig, er det uundværligt i et karriereforløb,« fastslår han.

Ifølge professoren har topledere i dag brug for enorme mængder viden, og den viden skal de i høj grad hente fra folk, der ikke ligner dem selv. Og til det er netværk et fantastisk redskab. Hvis det vel at mærke er et netværk med den rette sammensætning, påpeger han.

»De gammeldags netværk, der består af gamle mænd med det samme antal grå hår, er der ikke megen fremdrift og videndeling i. Et netværk bør være kilde til diversitet og læring, og det møder man ikke, hvis netværket kun består af folk, der ligner én selv. Så er det bedre at sidde og tale med sig selv. Det kaldes refleksion, og det kan være mindst lige så fornuftigt,« siger han.

Kvindenetværk ikke nok

Af samme grund sætter Anders Drejer spørgsmålstegn ved de rene kvindenetværk, der blomstrer op i øjeblikket. De kan have deres berettigelse, så længe kvinder skal slås mere end mændene for at erhverve magtfulde poster. Men derefter bør de opløse sig selv, mener han:

»Hvis vi skal lære mere, har vi brug for forskelligheder. Ikke kun på det faglige felt, men også kønnene imellem. Derfor mener jeg, man kan diskutere det smarte i, at kvinder samler sig i netværk, som vi ser i øjeblikket. I takt med at kvinderne får den magt, de fortjener, forventer jeg, at de forskellige netværk nedlægger sig selv igen, for så får kvinderne brug for noget andet at samles om,« siger han.

Det selektive valg af netværk, professoren lægger op til, gælder ikke kun i real life, men også i den virtuelle verden. Den største tidssluger af alle i øjeblikket er LinkedIn. Masser af mennesker bliver i øjeblikket spammet til med mail-invitationer fra nære og i særdeleshed fjerne bekendtskaber, der vil være bedste venner i cyberspace. Og dermed har netværket devalueret sig selv, mener Anders Drejer.

»Jeg er selv på LinkedIn, men jeg siger nej til de fleste invitationer, for hvis man har 300 kontakter i sådan et fora bliver det helt åbenlyst en rygklapperklub, hvor vi bare skal vise, at vi kender de rigtige. Og det er ikke at netværke,« fastslår han.

I øjeblikket flytter en helt masse trafik sig fra LinkedIn til Facebook her i landet, og så vil der efter alt at dømme ske det samme der, vurderer Anders Drejer. Det er Bill Gates’ exit det seneste bevis på. Han har meddelt, at han sletter sin profil, simpelthen fordi han ikke har nok timer i døgnet til at tage stilling til alle de nye venner, der byder sig til fra hele verden.

»Når vi ser, hvad der sker med de virtuelle netværk, må vi konstatere, at de fungerer bedst i en opstartsfase. I den periode er der relativt få mennesker, der har kendskab til det, og de får formentlig et godt udbytte af det. Men når det bliver allemandseje, daler effekten. Men jeg vil ikke blive overrasket, hvis der opstår nye supernetværk af LinkedIn, som har noget andet til fælles, end at man bare er repræsenteret i cyberspace.«

Selv om professor Anders Drejer er hård ved de eksisterende netværk, understreger han, at netværk er fremtiden.

Det bekræfter professor i kommunikation ved den franske business school INSEAD, Mark Hunter. Han konkluderer uden omsvøb, at ledere uden netværk er dømt til fiasko.

Gennem en længere periode har han fulgt 30 mellemledere på vej op ad karrierestigen, og et spind af de rigtige kontakter, baner vejen mod toppen, mener han.

Mark Hunters forskning viser, at ledere generelt betragter networking som noget indlysende nødvendigt, men samtidig som noget meget frygtindgydende. Ikke alle har lige let ved at indgå i forskellige sociale sammenhænge, men det er fatalt for karrieren at betragte networking som tidsspilde, understreger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere