Del : SMS
Berlingske Business

Det offentlige er den sikre væksthavn

Det er ikke kun krisen, der skal drive virksomhederne mod de offentlige opgaver. I fremtiden vil langt flere opgaver blive lagt ud til de private.

Artiklen fortsætter under annoncen
Ud fra devisen »det offentlige betaler måske ikke til tiden, men de betaler,« er der et hav af virksomheder, der begynder at orientere mod de offentlige opgaver, der enten deles ud eller kommer i udbud.

I de kommende år står de offentlige opgaver uden tvivl, som den sikre havn og med investeringer for over 100 mia. kr. på den korte bane til blandt andet supersygehuse, kvalitetsreform og et hævet anlægsloft, lægger stat og kommuner da også op til dans.

Men der er god grund til i det hele taget at fokusere på det offentlige som kunde. Det mener såvel Håndværksrådet som Erhvervsorganisationen DI, men ikke mindst Claus Nordahl-Petersen, der er forfatter til bogen 'Det sikre vækstmarked' og direktør i Institut for B2G, der rådgiver virksomheder i 'Business to Government' strategier.

- Der er kun ét vækstmarked i øjeblikket og det er det offentlige. Som det er i dag kommer hver anden indkøbskrone fra den offentlige sektor. Men sådan vil det ikke være i morgen. Der vil totredjedele komme fra det offentlige. Hvorfor? Over de næste år vil rigtig mange offentlig ansatte gå på pension, og vil vi opretholde vores velfærd, så må det offentlige gå til dem der har innovationskompetencen og kan løfte opgaverne - de private virksomheder. Mange driftsopgaver vil blive outsourcet og markedet, der i 2006 var på 274 mia. kr. vil vokse til det dobbelte, vurderer Claus Nordahl-Petersen.

Find din styrke og skab din niche

Flere offentlige opgaver skal i udbud

Sådan får du fingre i udbuddene

Køb varer med din mening

Smidige udbud vejen til offentlige kontrakter

Vækst på offentlige kunder afbøder krise

Skriger på SMV'er

Ifølge ham skal de små og mellemstore virksomheder vågne op og lytte, når der nu er nogen der råber til dem:

- De små og mellemstore virksomheder er de mest innovative. Det er dem der bedst kan finde på nye måder at løse opgaverne på. Det er dem der er brug for nu og fremover. Det offentlige skriger på dem, siger han og peger på, at selv små virksomheder har mulighed for at komme til fadet.

Og om en virksomhed kan leve op til kravene, er noget de relativt hurtigt kan finde ud af:

- Oplysninger om, hvad det offentlige køber ind er tilgængelige i de offentlige budgetter og der er flere rapporter, der afdækker, hvad der er af behov i den offentlige sektor. Og der hvor du ikke kan finde det, har du muligheden for at bruge aktindsigt, siger Claus Nordahl-Petersen, der vil have at SMV'erne i det mindste får afdækket deres markedspotentiale.

Et andet salg

Men vil man handle med det offentlige, skal man være opmærksom på, at det ikke er som at handle med private. Det mener såvel Claus Nordahl-Petersen, som Frank Bill, der er branchedirektør i DI Service.

- Man skal ville levere til det offentlige. Det skal være et valg, fordi spillereglerne er fundamentalt anderledes. Der er særlig lovgivning og udbudsregler man skal leve op til. Det er det der tit går galt. Man ser potentialet og går i gang, men så bliver det vanskeligt med reglerne. Og så er valget af en leverandør til skolerengøring en politisk proces, der ud fra en virksomheds måde at tænke på kan være dybt irrationel, advarer Frank Bill, der dermed sandsynliggør, at det ikke er det bedste og billigste tilbud, der vinder.

Han opfordrer virksomhederne til at lære reglerne for markedet at kende.

- Det gælder både udliciteringsregler og bekendtgørelser, og hvis der står nogle vilkår i materialet, så skal man altså opfylde dem. Det er ikke en forhandling. Reglerne er komplekse og derfor er udbud tit vanskeligt formulerede, men der skal tilbudsgiverne være opmærksomme på at læse dem meget omhyggeligt og løse opgaven præceis som det er forlangt, siger Frank Bill.

Find din styrke og skab din niche

Flere offentlige opgaver skal i udbud

Sådan får du fingre i udbuddene

Køb varer med din mening

Smidige udbud vejen til offentlige kontrakter

Vækst på offentlige kunder afbøder krise

Giver flere penge

Men får man først hul igennem, så er der gode penge at tjene, lyder det fra Claus Nordahl-Petersen.

- Med mindre man er en dårlig købmand, bør man kunne tjene flere penge i den offentlige sektor. Historikken på de offentlige indkøb er, at dem der er markedsledende er dem der er suverænt dyrest. Men de tilbyder en tryghed, som er det der er i højsædet her, siger han og opfordrer derfor til, at man i stedet for at fokusere på pris, tager ansvar for den offentlige velfærd i stedet for at vente på at nogen definerer opgaven for dem.

- Kan vi løse opgaven bedre end det offentlige gør. Det vil gøre opgaverne større og det er det det offentlige har brug for. Det er dem der vil fremstå som fremtidens vindere. Dem er der for få af i dag.

Find din styrke og skab din niche

Flere offentlige opgaver skal i udbud

Sådan får du fingre i udbuddene

Køb varer med din mening

Smidige udbud vejen til offentlige kontrakter

Vækst på offentlige kunder afbøder krise

Også på Erhvervsbladet.dk

Download gratis erhvervsbøger

Find et nyt lokale eller lej et overskydende lokale ud her

Find et nyt erhvervskøretøj her Læs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere