Del : SMS

Del ud af guldkornene og høst gevinsten

Normann
Foto: Normann Copenhagen CC BY-SA / http://www.flickr.com/photos/normann-copenhagen/ / CC BY-SA 2.0

Virksomheder åbner i stigende grad for at dele digitalt indhold med andre på nettet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Del med de andre. Gratis - helt eller delvist. Og med åbenhed over for, at de klipper ud, føjer til - og mikser det hele én gang til.

Ideen om at forære virksomhedens guldkorn væk og faktisk høste gevinster på det har de senere år udviklet sig til en egentlig forretningsmodel, der ofte er knyttet til en forventning om at tjene penge på tilhørende produkter og services. Den er i høj grad blevet båret af den digitale udvikling, som har skabt adgang til store mængder af værdifuld information. Helt gratis.

Netop for at gøre det lettere for både virksomheder, forskere og privatpersoner både at dele ud af digitale værker og synliggøre, hvordan de ønsker dem behandlet af andre, har organisationen Creative Commons udviklet et sæt værktøjer til at skræddersy ophavsretten efter eget behov.

Creative Commons blev etableret i 2001, og licenserne blev i 2005 oversat til dansk sprog og jura af et hold frivillige jurister anført af dr. jur. Thomas Riis fra Handelshøjskolen i København.

Det såkaldte »Public Project Lead«, der siden haft til opgave at udbrede kendskabet til licenserne, varetages af advokat og partner hos Bender von Haller Dragsted, Martin von Haller Grønbæk, og journalist og konsulent hos Socialsquare Henrik Moltke.

- Det handler om at dele ud fra en overbevisning om, at man også selv bliver rigere, samtidig med at andre på nettet kan nyde godt af det. Creative Commons er skabt som et værktøj, der både gør det lettere at åbne og dele ud af sine digitale værker, og samtidig gør det muligt at begrænse eller sætte regler op for videreudnyttelsen, siger Henrik Moltke.

Få synlighed

Tankegangen for Creative Commons lægger sig tæt op ad begrebet open source, der i flere år har spillet en central rolle i softwarebranchen. Her giver it-udviklere andre adgang til og mulighed for at videreudvikle på koderne bag deres programmer.

Creative Commons gør det netop lettere at give andre brugere mulighed for at benytte tilgængeligt data og videreudvikle det til egne, nye værker. Men samtidig giver licenserne afsenderen muligheder for at opstille betingelser for anvendelsen. Det kan eksempelvis være en kreditering, som dermed skaber synlighed.

Den mulighed har blandt andre designvirksomheden Normann Copenhagen benyttet sig af som et af værktøjerne i virksomhedens online branding. I stedet for at samle alt billedmateriale ét sted på egen hjemmeside bag login og password har virksomheden gjort alle billeder tilgængelige i billeddelingstjeneste Flickr med Creative Common licenser.

- Vi oplever, at vores billedmateriale kommer meget bredere ud på den måde og bliver brugt i helt andre sammenhænge end traditionel PR. Vi vil hellere have, at det er vores cognacglas, der bliver brugt som illustration end billeder af andre producenters, siger online brand manager hos Normann Copenhagen Michael Rying, der nævner et eksempel med en schweizer, der arbejder med madbilleder og i en fotoproduktion netop har anvendt billeder af Normann-produkter.

Fordelene ved at lægge billeder ud med Creative Commons licenser er, at de når længere ud end til forhandlere og medier, og ifølge Michael Rying kommer en stor del af Normann Copenhagens online-trafik netop fra Flickr, hvor billederne er tilgængelige til download. Her har virksomheden også inviteret bruger til at bearbejde billederne, som det se på billedet her på siden (se flere eksempler på Flickr).

Matcher erhvervslivet

At mange danske virksomheder fremadrettet vil begynde at åbne for at dele ud og selv indkassere digitalt indhold ved hjælp af Creative Common licenserne - ikke kun ud fra en idealistisk tankegang om at dele, men også for at høste værdi - er advokat og partner hos Bender von Haller Dragsted, Martin von Haller Grønbæk, da heller ikke i tvivl om.

- Tankegangen er ved at nå ud til de danske virksomheder. Selv om mange stadig er famlende over for den, er der også mange virksomheder, der tænker strategisk i forhold til at give væk og tillade genbrug af digitalt indhold, hvis det genererer en anden værdi, siger Martin von Haller Grønbæk. han tilføjer, at det netop matcher godt til dansk erhvervsliv, der i høj grad er baseret på at levere viden, rådgivning og services.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere