Del : SMS
Berlingske Business

Dansk koncept booster iværksættere i Berlin

SBC
Stemningen var høj, da nogle af Berlins fremmeste iværksættere tirsdag aften var samlet til opstartsmøde hos det danske koncept Startupbootcamp.

Europas definitivt hotteste iværksætterby er Berlin. Investorer flokkes, iværksætterne er der. Et dansk succeskoncept tager nu springet og flytter til den tyske hovedstad.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er i Berlin, det sker, hvis man er iværksætter. Det har det danskdrevne Startupbootcamp (SBC) taget konsekvensen af, og lancerer fra september den første tyske udgave af det roste iværksætterprogram. Og der er noget om snakken i den tyske millionby.

- Berlin er en talentmagnet. Der er en selvforstærkende cyklus i gang, hvor kreative folk hører, at andre flytter herned, og så flytter de også selv. Der er en hype, som er uden sidestykke, siger Alex Farcet, direktør i SBC og leder at den tyske udgave af accelerator-programmet.

Tirsdag aften blev projektet officielt skudt i gang, da lokalerne, hvorfra de kommende iværksættere skal arbejde, blev indviet. Alle hjælpende parter var inviteret til pindemadder og øl, og stemningen var mildest talt elektrisk. Ikke nok med at sommeren og den trykkende varme for længst er kommet til Berlin, så har SBC har lejet kontorer i en opbygget tranformatorbygning midt i de små og snørklede gader i bydelen Kreuzberg.

- Tænk over det. Vi begyndte at skrive rundt for to måneder siden, og nu står vi her, sagde Alex Farcet, midt i selskabet af de fremmødte.

De næsten 100 år gamle lokaler var proppede med kreative mennesker, som alle enten var mentorer i programmet, tidligere deltagere fra andre byer eller venner af huset. 

- Det er ægte mennesker, vi har fået til at komme, så det er ikke bare hype det hele, understreger bagmanden, der ud over at være direktør i SBC også er partner i danske Rainmaking.

Kort proces

Den 17. marts offentliggjorde SBC, at Berlin bliver den næste by, programmet kommer til at køre i, og siden da er det væltet ind med ansøgninger. Dels fra hold, der vil være med i programmet, men også fra folk, der vil være mentorer gennem forløbet.

- Jeg modtager mails hver dag fra folk, der vil være med som mentorer. Lige nu har vi 90 bekræftede, og det er vel at mærke på to måneder. Da vi begyndte i København for to år siden, brugte jeg seks måneder på det, sigerr Alex Farcet.

Alle mentorer medvirker gratis, men får naturligvis udvidet deres netværk. Desuden er det sjovt og efterhånden også prestigefuldt at være med.

Blandt de bekræftede mentorer er en række investorer, men størstedelen er selv erfarne iværksættere. I den mere celebre afdeling har blandt andet Eric Wahlfoss meldt sig. Han er medstifter af svenske SoundCloud, der bliver spået en stor fremtid, og som for nylig også flyttede til Berlin.

Nogle af de fordele, der gang på gang bliver fremhævet ved den tyske storby, er den kreative masse og det store tyske marked.

- Og så er det billigt, siger Alex Farcet med store øjne, og ser rundt i de gamle lokaler.

Han er sikker på, at det tyske program bliver en succes. Allerede nu, har 100 hold søgt om at komme med, men erfaring viser, at de fleste søger på den sidste dag.

- Det bliver stort det her, siger han.

Sidste frist er 17. juni og alle kan ansøge.

Læs mere på www.startupbootcamp.org

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere