Del : SMS
Berlingske Business

Dårlige jobannoncer skræmmer ansøgere væk

Arbejdsgivere har selv ansvar for manglen på arbejdskraft, mener rekrutteringsbureau.

Artiklen fortsætter under annoncen
Ofte har arbejdsgiverne selv et medansvar for, at de ingen eller kun få ansøgere får. Det mener vikar- og rekrutteringsbureauet, Investas PersonaleService.

Mange arbejdsgivere opdaterer nemlig ikke deres stillingsannoncer eller stiller urimelig høje krav til ansøgerne, skriver bureauet i en meddelelse og fortsætter:

”Vores erfaring er, at en del af ansvaret for manglen på arbejdskraft lægger hos arbejdsgiverne selv. Mange arbejdsgivere genbruger nemlig gamle jobopslag med det resultat, at kravene i opslaget slet ikke matcher jobbet. Ofte angives modstridende kompetencer. Vi ser også, at arbejdsgiverne stiller urealistiske krav til de jobsøgende, og at de er meget langsommelige med at vende tilbage på ansøgninger. Alt dette er forhold, som arbejdsgiverne let kan ændre og derved være med til at mindske manglen på arbejdskraft,” udtaler Kjeld Petersen, direktør i Investas PersonaleService og fortsætter:

”Vores råd til arbejdsgiverne er, at de gør sig klar, hvilke faglige og sociale kompetencer deres nye medarbejder skal besidde – og ser på potentialet i ansøgeren. De skal samtidig tænke over, hvordan de kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Kan de f.eks. tilbyde efteruddannelse, stresspolitik og masser af udfordringer i jobbet, så bør det fremgå tydeligt at stillingsopslaget”, udtaler Kjeld Petersen.

Syv gode råd

Han har følgende gode råd til arbejdsgiverne, hvis de vil gøre sig attraktive overfor de eftertragtede kandidater:

• Undlad at anvende gamle stillingsopslag – tjek hver gang, at de kompetencer, der er brug for, er opdateret i stillingsopslaget.

• Husk at fjerne stillingsopslag, hvis ansøgningsfristen er overskredet eller jobbetS er besat.

• Vend hurtigt tilbage til jobansøgere – for lang ventetid kan betyde, at den jobsøgende finder et andet job og kan samtidig give et uprofessionelt billede af virksomheden.

• Skriv de bedste personalegoder ind i stillingsopslaget – det kan være med til at tiltrække jobsøgende til at søge job i netop din virksomhed.

• Husk ikke kun at fokusere på de faglige kompetencer – se også på den jobsøgendes sociale kompetencer.

• Tænk over, hvilke krydskompetencer, som den jobsøgende besidder. Hvis vedkommende f.eks. har læst historie eller taler flydende fransk, giver dette måske nye muligheder for din virksomhed.

• Husk, at hvis den jobsøgende ikke umiddelbart lever op til samtlige krav i stillingsopslaget – kan vedkommende med stor sandsynlighed lære det!

- trichs

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere