Del : SMS
Berlingske Business

Computerspil til voksne drenge

Pixel Pandemic, Thomas Krogh-Jacobsen_biz

Thomas Krogh-Jacobsen jagter et kundesegment af mænd, der stadig fornøjer sig med at nedslagte zombier og andre fantasivæsner i cyberspace. Men det er svært at overbevise de danske investorer om, at han har set et hul i det trængte marked for computerspil.

Artiklen fortsætter under annoncen

I samarbejde med iværksætterprogrammet De 6 Hatte på Radio 24syv.

Thomas Krogh-Jacobsen overvejer kraftigt at flytte til udlandet. For selv om han med sin computerspils-virksomhed Pixel Pandemic har skabt en brugerbase på mere end 60.000 spillere og formår at tjene penge og betale lønninger til sine seks medarbejdere, er der ingen danske investorer, der vil lege med ham og hans zombiespil til voksne mænd.

- Danske investorer interesserer sig overhovedet ikke for vores marked, og derfor tør de heller ikke risikere at gå ind i branchen for computerspil, siger Thomas Krogh-Jacobsen, der har brugt det seneste år på at banke på investorernes døre.

Zombie Pandemic hedder virksomhedens første spil, der trods det fortsatte udviklingsstadie allerede har tiltrukket en stor mængde spillystne mennesker. Det er gratis at spille med, nedlægge zombier og løse missioner i den virtuelle apokalyptiske verden, men spilleren har mulighed for at købe sig til bedre udstyr og andet, der kan skrue op for underholdningsværdien.

Sådan er forretningsmodellen også i mange af de andre spil, der bruger de sociale medier som Facebook som platform til at tiltrække brugere. Men Thomas Krogh-Jacobsen mener, at han har fundet et hidtil uopdyrket marked: Mænd over 30.

- Næsten alle spil på Facebook henvender sig til børn eller kvinder. Med vores zombieunivers sigter vi efter de mænd, der er vokset op med spilkonsoller og stadig gerne vil spille, men er begrænset af tid. Det er et meget købestærkt segment for hvem fem kroner på en ny dims i spillet ikke betyder noget som helst, siger han.

Men trods ihærdige forsøg har Thomas Krog-Jacobsen altså ikke haft held til at overbevise de danske investorer om, at verdensmarkedet for zombie- og rumvæsen-elskende mænd er så stort, at han sidder på en guldgrube.

- Vi overvejer at flytte til enten Californien eller Canada, hvor investorerne ikke har berøringsangst over for spilmarkedet. Og det jo interessant politisk, at Canada kan tiltrække sådan nogen som os, der faktisk har formået at skabe danske arbejdspladser, siger Thomas Krogh-Jacobsen.

Ifølge ham er Pixel Pandemics primære udfordring at få sat fut under væksten. Og det kræver kapital til både udviklings og markedsføring – fra enten en dansk eller udenlandsk investor.

Dommen

Sammendrag af ekspertpanelets kommentarer, indspark og gode råd fra lørdagens udgave af iværksætter-programmet De 6 Hatte på Radio 24syv. Find mere information og link til podcast på facebook.com/de6hatte.

Thomas Krogh-Jacobsen og Pixel Pandemic blev mødt med præcis de samme forbehold, som han har mødt i sin færd rundt hos danske investorer: Manglende forståelse og tro på produktets appel i segmentet – og dermed store forbehold med hensyn til muligheden for at gøre sig gældende på det trængte marked for spilproducenter.

Der var generel begejstring for markedspotentialet for spil på de sociale medier, hvor specielt den største aktør Zynga har bevidst, at der er omsætning at hente. Og der var også begejstring for Zombie Pandemics evne til at tiltrække brugere uden markedsføring – og endvidere konvertere en pæn del af disse til betalende kunder.

Men trods begejstringen også for iværksætterens forståelse for markedet og evne til at sælge sig selv, var det altså ikke nok til at overbevise panelet om, at virksomheden er en oplagt venturecase. Specielt Ulla Brockenhuus-Schack ville have Pixel Pandemic til at være meget skarpere på målgruppen, og hvordan man kommer i kontakt med dem.

Panelet foreslog, at Pixel Pandemic søgte at skabe fællesskaber, der strakte sig ud over spillene for folk, der deler interessen for zombier, rumvæsner og andre fantasivæsner og bruge dem som springbræt i markedsføringen. En anden mulighed kunne være at indgå partnerskaber med de filmproducenter, der har kendte brands i genren og anvende deres brands til at løfte produktet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere