Del : SMS
Berlingske Business

Byg bro mellem kulturerne

Byg bro mellem kulturerne - 1

Det koster penge, hvis kulturforståelsen ikke er på plads, når danske virksomheder begiver sig ud på de globale markeder. "Når man arbejder tæt sammen med folk fra andre kulturer, skal samarbejdet være præget af en oprigtig interesse i at forstå den anden part og lære af andres perspektiver pg erfarimger," siger professor Anne-Marie Søderberg, der netop har modtaget 7,8 millioner kroner til et nyt forskningsprojekt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Vis mig dit visitkort, og jeg skal sige dig, hvem du er.

Naturligvis rækker historien om mødet mellem vestlige og asiatiske kulturer meget længere end til visitkortet. Men faktisk kan vesterlændinge komme til at træde deres asiatiske forretningspartnere gevaldigt over tæerne, så snart de tager deres visitkort i hånden.

I lande som Thailand, er visitkortet meget mere værd end det stykke karton, det er trykt på. Visitkortet er forretningspartnerens »ansigt« og et stykke information, man overrækker og behandler med respekt. Her kan man læse om hinandens titler og position i virksomheden. Her studerer man med interesse oplysningerne om personen, man møder for første gang.

Og naturligvis propper man ikke kortet direkte i baglommen for derefter at sætte sig på det. Det er ganske enkelt respektløst, og en person, der udviser en sådan adfærd, har ikke sat sig godt ind i kulturen hos sin forretningspartneren.

Selv om fadæsen med visitkortet – der måske oven i købet blev rakt frem eller modtaget med den urene venstre hånd – næppe vælter et frugtbart samarbejde eller en oplagt god handel, så er indsigt i egen og andre kulturer en god forretning for danske virksomheder, når forretningsrejsen går ud i verden.

»Når man kommer med sin vestlige, ofte meget kontante og konfronterende omgangsform, er det vigtigt at være opmærksom på, at mennesker i andre kulturer foretrækker at kommunikere mindre direkte. Man kan ende med at fremprovokere en situation, hvor en af parterne oplever at tabe ansigt, og det skal helst undgås. Derfor er det også vigtigt, at man bliver opmærksom på, hvad man selv har med i bagagen, når man rejser ud. Det koster både tid og penge, hvis man ikke er ordentligt forberedt,« siger Anne-Marie Søderberg, professor på Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på Handelshøj­skolen, CBS.

Slå autopiloten fra

Hun har netop modtaget 7,8 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd til det tværfaglige projekt »Kulturel intelligens som strategisk ressource«, som 20 humanistiske og samfundsvidenskabelige forskere ved CBS og Aalborg Universitet deltager i.

Projektet om kulturel intelligens er netop blevet til, fordi det ikke er nok at udstyre virksomhederne med håndbøger i kulturel etikette og i erkendelsen af, at kulturmøder fortsat er en udfordring for virksomheder i den globale økonomi. Det kan danske ledere og medarbejdere, der udstationeres i de nye vækstlande, tale med om. Her er mulighederne store – også for at træde forkert og måske fornærme sin samarbejdspartner. Klar og tydelig kommunikation kan være svær at opretholde, når parterne kommer fra hver deres kultur og traditioner, og eksemplerne på slør i kommunikationen er mange.

For eksempel kan et direkte afslag eller tilsagn være svært at indhente fra en asiatisk forretningspartner, der er opdraget til, at alting helst skal ordnes i harmoni – og derfor ikke bryder sig om et vestligt og direkte »nej«.

»Vores adfærd er formet af vores kultur. Også når det gælder ledelse og samarbejde på tværs af organisationen, f.eks. mellem danske ledere i hovedkvarteret og lokale ledere i udenlandske produktions- og salgsselskaber.

Derfor er det så vigtigt, at man bliver bevidst om, hvordan ens egen kulturelle baggrund ubevidst kan præge måden, man leder og samarbejder med andre, skaber tillid og løser konflikter. I et multinationalt team har mennesker forskellige forestillinger om det, der kendetegner god ledelse, professionelle beslutningsprocesser og acceptabel håndtering af konflikter. Man må slå autopiloten fra og overveje, hvordan man kan skabe en fælles platform, selv om der kan være vidt forskellige bud på best practice,« siger Anne-Marie Søderberg.

Kulturelle kamæleoner

Hun oplever, at mange danske virksomheder de senere år er blevet meget mere bevidste om det kulturelle aspekt, når der samarbejdes på tværs af landegrænser. Belært af ofte dyrekøbte erfaringer er danske virksomheder begyndt at investere mere tid og flere penge i at klæde deres medarbejdere bedre på til kulturmøderne.

»Kulturel diversitet kan være en ressource, og et multinationalt team kan opnå meget kreative og innovative problemløsninger, hvis deltagerne vel at mærke formår at udnytte de forskelligartede erfaringer og perspektiver i et konstruktivt samarbejde på tværs,« siger Anne-Marie Søderberg, der understreger, at meningen ikke er at forvandle mennesker, der arbejder i multinationale team til kamæleoner.

»Meningen er ikke at tilpasse sig – i øvrigt forbereder mennesker i Kina og Thailand sig jo også, når de skal møde os danskere – men at få en forståelse for egen og andres kultur og udvikle evnen til at gå i dialog og dele viden på nye præmisser. Det handler om at finde en tredje vej – at få bygget bro mellem kulturerne.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere