Del : SMS
Berlingske Business

Brug fest og event med omtanke

Cult

Fest, farver og præsentation af produkter. Virksomheder forsøger i stigende grad at høste opmærksom hos kunderne ved at deltage i eller arrangere begivenheder. Som Cult under Rock i Vejle, der havde egen stand med dansende event-piger. En strategisk tilgang til oplevelse som drivkraft i forretningen er dog nødvendig.

Artiklen fortsætter under annoncen

U2-kopibandet, Die Herren, har knap forladt scenen, da Rasmus Seebachs popnummer »Lidt i fem« pumper ud af højttalerne i den farvestrålende Cult-bar. Fire solbrune og fantastisk smukke pige hopper straks op på baren, vrikker med hofterne og sætter gang i en fest. De gæster, hvis opmærksomhed for lidt siden var rettet mod den store scene, har nu blikkene skarpt rettet mod baren. Og det er ikke så underligt.

Vi er til Rock i Vejle, hvor virksomheden Cult har opført en bar, hvorfra de sælger deres produkter igennem de såkaldte Cult-piger, der tiltrækker folks blikke med deres kønne udstråling. De stråler af energi. Baren stråler af energi, og inden længe er der også godt gang i salget af Cults energidrinks.

Sommerens mange festivaler, koncerter og udendørs arrangementer bliver i stigende grad brugt som en scene, hvor virksomheder gennem kreative aktiviteter kan skabe opmærksomhed omkring deres produkter og services. Til Rock i Vejle, som Cult gør det. Til lignende koncerter i hele landet. Eller til begivenheder, hvor VM-fodbold i Sydafrika er centrum. Det er blot et udpluk af de muligheder, der pt. driver ind over de danske virksomheder sammen med sommervarmen. Der skal dog mere til end fest og farver.

Events gør det ikke alene

Hvis virksomhederne for alvor vil have held med at høste opmærksomhed hos de potentielle kunder med markedsføring gennem events og oplevelser, kræver det godt kendskab til målgruppen og en strategisk tilgang til brugen af oplevelser.

At satse på at markedsføre sig gennem kreative begivenheder, avancerede produktpræsentationer og invitationer til glamourøse fester eller små faglige netværksarrangementer og vise opbakning til velgørenhedsarrangementer, kan dog ikke gøre forskellen alene. Det handler i høj grad om at udvide opfattelsen af events som markedsføringsmiddel og have en oplevelsesbaseret tilgang til hele forretningen, lyder det fra Rene Crone, direktør i konsulentvirksomheden Crone & Co, der rådgiver virksomheder i brugen af oplevelsesbaseret kommunikation.

- Din virksomhed er lig med den oplevelse, du giver dine interessenter. Derfor er det vigtigt ikke at isolere arbejdet med at skabe oplevelser til markedsføringsafdelingen. Indsatsen skal have en rød tråd til hele forretningen - og være et troværdigt signal om, hvem du er. Det kræver, at du tager udgangspunkt i analyser af din målgruppe og ikke forventer, at en festlig event kan gøre forskellen alene, siger Rene Crone.

I dag bliver både kunder og samarbejdspartnere bombarderet med indtryk. Fra adskillige tv- og radiokanaler, internettets nyhedssites og sociale medier og ikke mindst teknologien, der gør det muligt at høste informationer og underholdning, uanset hvor man befinder sig i verden. Det gør kampen om opmærksomheden hård for virksomhederne, som i det seneste par års hårdt pressede økonomi er tvunget til at være yderst præcise, når markedsføringsbudgetterne forvaltes.

- Kampen om interessenternes opmærksomhed har fået virksomhederne til at satse mere på målrettede arrangementer, hvor de kan møde kunder og samarbejdspartnere i øjenhøjde, forklarer Rene Crone.

Den frække dreng i klassen

Cult har brugt eventpiger, siden virksomheden blev etableret i 1998, og lige siden har pigerne været med til at skabe et image omkring Cult.

- Vi gør noget anderledes, og vi tør at gøre noget anderledes. Det er det, vi er kommet frem på. Vi er altid blevet kaldt den frække dreng i klassen, siger Kristina Karvonen Vogelius, der er salgs- og eventkoordinator i Cult.

De letpåklædte piger og de mange events har for Cult erstattet de traditionelle annoncer i magasiner og tv-reklamer. Og de levende reklamesøjler har skabt succes for Cult, der har den største markedsandel for energidrikke i Danmark - og for øvrigt var den første virkomhed, der benyttede sig af eventpiger.

- Når vi markedsfører os på den måde, påvirker vi vores forbrugere på det sted, de er. Vi har mulighed for at påvirke, hvad de køber og påvirke dem personligt med en god oplevelse. Pigerne skal skabe stemning og oplevelse og skabe efterspørgsel hos kunderne, siger Kristina Karvonen Vogelius.

Ud over de mange arrangementer, der knytter sig til sommeren, solen og varmen, der har fundet vej til Danmark, er der mange muligheder i at markedsføre virksomheden ved at deltage i eller tage initiativ til begivenheder.

Velgørenhedsarrangementer og sociale arrangementer, fagligt relaterede netværksaktiviteter eller events knyttet op på formål, der hjælper bestemte forbrugere eller virksomheder, der kæmper med bestemte udfordringer, er oplagte eksempler på arrangementer, som mindre virksomheder kan deltage i eller selv tage initiativ til at etablere. Sådan lyder det fra kommunikationsekspert Eva Kistrup, der vurderer, at etiske arrangementer er kommet i langt større fokus hos virksomhederne.

- Der er opstået en negativ indstilling til »vine and dine-kulturen« og det at invitere virksomheder med til Formel 1, store fodboldkampe og lignende. Det er blandt andet sket efter sager om fremtrædende personer fra det offentlige, som har deltaget i den slags arrangementer. Nu ser vi en vækst i sociale arrangementer og events med et etisk korrekt præg, vurderer Eva Kistrup.

Pengene ruller ind

Pigerne kan lide det, de laver. Kunderne elsker det - især mændene, og børnene stimler sammen om pigerne for at få en autograf. Og mens Shubidua lukker op for endnu et musikalsk indslag på scenen i Vejle, så venter Cult-pigerne tålmodigt på, at de igen må skrue op for musikken og give gæsterne en god oplevelse, mens pengene ruller ind over disken i bytte for de våde Cult-varer.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere