Del : SMS
Berlingske Business

Brandvarm amerikansk iværksætter rykker ind i København

airbnb
Joe Gebbia er medstifter af den sociale markedsplads Airbnb, hvor brugerne kan leje overnatningsmuligheder ud til hinanden, og i disse dage i København i forbindelse med etablering af et nordisk hovedkvarter i København, hvor han bor i en lejlighed lejet via Airbnb. Foto: Christian Als

Amerikansk online-succes, hvor brugerne lejer private overnatningsmuligheder af hinanden, er vokset massivt i 2011. Nu er der spot på Danmark med nyt nordisk hovedkontor i København.

Artiklen fortsætter under annoncen

Airbnb er lige nu en af tidens hotte iværksættervirksomheder.

Med ideen om at skabe en social, digital markedsplads, hvor brugerne kan leje den ledige sofa, husbåden eller hele lejligheden ud til rejsende, der aflægger visit i deres by, har de høstet masser af opmærksomhed både hos private brugere og hos ventureinvestorerne, der over de seneste år har investeret cirka 120 millioner dollar i virksomheden.

På verdensplan formidlede den amerikanske iværksættervirksomhed i alt fire millioner overnatninger i 2011, hvoraf 75 procent blev foretaget uden for USA.

Derfor satser virksomheden nu på ekspansion og etablering af fem nye kontorer i europæiske storbyer i første kvartal 2012. Et af dem placeres i Danmark, hvor der blev booket op mod 30.000 overnatninger gennem Airbnb i 2011. Kontoret med adresse i København skal fungerer som hovedkontor for det nordiske marked.

”I 2011 oplevede vi et markant skifte blandt brugerne af Airbnb fra at være centreret omkring USA til, at 75 procent af forretningen nu formidles uden for USA. Det momentum – og den aktivitet vi oplever eksempelvis i Norden, Italien, Frankrig og England – er vi nødt til at adressere med en helhjertet lokal tilstedeværelse, så vi kan supportere den vækst, vi oplever på nye markeder og komme i tættere dialog med brugerne,” lyder det fra Airbnb-medstifter Joe Gebbia, der i disse dage er i Danmark i forbindelsen med lanceringen af Airbnb’s hovedkontor her i landet samt en dansksproget udgave af den sociale markedsplads.

Vækst i Danmark

Ifølge Airbnb er Danmark blandt platformens hurtigt voksende markeder, hvor brugerne i løbet af det seneste år har fået øjnene op for tjenesten. De op mod 30.000 overnatninger i Danmark reserveret via den sociale markedsplads i 2011 svarer ifølge Airbnb til omkring otte gange flere end i 2010.

Det nye nordiske hovedkontor i København bliver drevet af Ole Ruch, der har en baggrund blandt andet fra den sociale shoppingportal Groupon. Han betegner netop København som selskabets absolut største marked i Norden pt.

”Derfor er det naturligt for os at åbne et kontor her for at være tættere på brugerne. Vi vil skabe en slags proaktiv kundeservice, hvor vi interagerer med folk i den fysiske verden og ikke kun digitalt – med henblik på at styrke det community, der driver Airbnb – og supportere det til at blive endnu bedre værter for de personer, de lejer ud til,” siger Ole Ruch, der forventer, at selskabet i første omgang vil nå op på 10-12 medarbejdere i Danmark. 

The sharing economy

Lige nu er der netop stort fokus på nye digitale tjenester, der er bygget op som sociale markedspladser eller som motor for ”the sharing economy”, som Airbnb-medstifter Joe Gebbia selv beskriver konceptet for Airbnb, der i internationale techmiljøer generelt bliver beskrevet som Airbnb-modellen.

Iværksætterne bag den amerikanske iværksættervirksomhed, der blev stiftet i San Fransisco i 2008, rejste i sommer 2011 omkring 112 millioner dollar i venturekapital og har samlet over det seneste par år i alt rejst kapital på omkring 120 millioner dollar – og er på den baggrund blevet vurderet til at have en værdi på mere end en milliard dollar. Blandt investorerne, der gennem det seneste par år har investeret i Airbnb er blandt andre Andreessen Horowitz, DST Global og General Catalyst samt Greylock, Sequoia Capital og skuespilleren Ashton Kutcher, der for nylig også var blandt investorerne, der sammen med danske Sunstone Capital investeret i den sociale markedsplads Gidsy.

Kapital til international ekspansion

Den seneste kapitaltilførsel i 2011 på omkring 120 millioner dollar var ifølge Joe Gebbia netop øremærket til at understøtte den internationale ekspansion.

”Vi rejser ikke ny kapital uden præcis at vide, hvordan vi skal bruge dem. Årsagen til, at vi hentede så store summer sidste år, var, at vi vidste præcis, hvordan vi ville bruge dem til at understøtte international vækst – og supportere den udbredelse, vi så ske i vores community uden for USA. Og det ser vi nu frugten af med åbningen af flere lokale kontorer, der skal understøtte de lokale Airbnb-netværk,” lyder det fra Joe Gebbia.

Alene i første kvartal 2012 er der planlagt etablering af fem kontorer i Europa i Barcelona, Milan, Moskva, Paris og København, ligesom virksomheden også åbner kontor i Sao Paulo. Airbnb er i forvejen etableret i Hamborg, Berlin, London og San Fransisco.

Læs også: Kendisser investerer i IT-selskaber

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere