Del : SMS
Berlingske Business

Beslutningssystemer kan bringe dig ud af krisen

Et veldokumenteret beslutningsgrundlag er vigtigt i disse krisetider, hvor der skal træffes mange svære valg. Stadig flere mindre virksomheder anskaffer sig derfor business-ingelligence-software.

Artiklen fortsætter under annoncen
Hvilke kunder skal jeg fortsat give kredit? Hvilke produkter tjener vi på, og hvilke kan vi i den nuværende situation tage ud af vores sortiment uden at sætte fremtidige muligheder over styr?

Hvilke sælgere er mest effektive, og hvilke typer salgsmøder giver lige nu resultat? Er der serviceopgaver, som kan løses nemmere, hvis vi lægger dem ud, eller er det netop på service vi kan tjene flere penge, hvis vi satser?

Og hvordan er det nu lige med likviditeten frem til vores næste momsbetaling. Skal vi bede banken om større kassekredit, eller vi kan klare os, hvis vi ændrer vores kreditbetingelser?

Den type dagligdags spørgsmål bliver påtrængende i krisetider som nu, hvor mange små og mellemstore virksomheder er pressede af vigende afsætning og stigende udgifter til finansiering.

For virksomhedens fortsatte drift er det helt afgørende, at de rigtige beslutninger bliver truffet.

Mange undersøgelser har vist, at vigtigste beslutninger i mindre og mellemstore virksomheder ofte træffes pr. intuition på grundlag af ufuldstændig viden. Den type beslutninger kan være nødvendige under tidspres, men det er bedst at undgå dem ved at tilvejebringe et ordentligt beslutningsgrundlag. De mindre og mellemstore virksomheder, der evner det, er måske dem, der kommer bedst gennem krisen.

Han bruger sit BI-system hele tiden

Nye systemer

Et godt beslutningsgrundlag i høj grad et spørgsmål om det, der i dag kaldes Business Intelligence. (BI). D.v.s systemer, der udnytter virksomhedens data til at give hurtigt overblik over sammenhænge, som man ikke umiddelbart kan se.

For eksempel sammenhængen mellem omsætning og omkostninger fordelt på forskellige forretningsområder eller enkelte kunder.

Den type systemer var tidligere forbeholdt store virksomheder, men nu er de på vej ud i de mindre.

- Business Intelligence systemer til mindre og mellem tore virksomheder er faktisk et af de få markeder, som ikke viger i øjeblikket. Vores seneste undersøgelser viser, at BI-systemer har højeste prioritet i virksomhederne, siger senioranalytiker Brian Troelsen hos IDC Danmark, der analyserer tendenser på IT-markedet.

Der findes efterhånden lang række danske og udenlandske leverandører af BI-løsninger til mindre og mellemstore virksomheder. Dem man ofte støder på i det danske marked er Excel Data med hovedkontor i Herning, Targit med hovedkontor i Hjørring samt datterselskaber af udenlandske leverandører som Microsoft, Qliktech (svensk) og Cognos, der er ejet af IBM.

Under 100.000 kr.

Adm. direktør i Excel Data, Poul Viller, siger, at man i dag kan komme i gang med BI-løsning for en relativt beskeden initial-investering – d.v.s under 100.000 kr. i software-licenser og konsulent-timer.

Salgs-direktør Morten Stage, Qliktech Danmark, peger på, at det er også muligt i dag at installere BI-løsningerne hurtigt. Qliktech sætter basisversioner af selskabets BI-løsninger op på tre dage.

Teknologisk er der forskellige tilgange til BI-løsninger. Nogle leverandører leverer systemer, der bygger ovenpå et såkaldt datavarehus. Det er den del, der normalt bruges til at etablere datamodellen i et BI-system, og som samler og behandler data fra virksomhedens øvrige systemer.

Andre systemer - f. eks. fra den danske leverandør Acinta på Frederiksberg - nøjes med at tappe data i virksomhedens økonomisystem. Svenske Qliktech arbejder med en teknologi, hvor data tilførslen sker direkte ved kilden uden, at data først er struktureret i et datavarehus. Det giver en mere intuitiv tilgang til analyserne.

Han bruger sit BI-system hele tiden

Systemet skal bredes ud

Skal virksomhederne have den fulde værdi af et BI-system, er det ofte afgørende, at systemet bredes bredt ud i organisationen. F. eks. skal sælgere hurtigt kunne trække rapporter og analyser, som de kan bruge, når de vejleder slutkunderne.

- Hvor den typiske BI-bruger før har været en tal-person, skal BI nu kunne betjenes af flere forskellige slags medarbejdere. Fordelen er, at intelligensen skubbes ud i flere led i organisationen. Ulempen kan være, at der opstår forskellige virkelighedsopfattelser i forskellige dele af virksomheden, hvis man tolker dataene forskelligt,, siger IDC`s Brian Troelsen.

Han tilråder dog generelt virksomheder at have styr på deres data og værdien af dem, inden de binder an med en BI-løsning.

- Hvis man har misvisende data og hælder dem ind i sit BI-system, bliver beslutningsgrundlaget også forkert.

Derfor skal man nøje analyse sit datagrundlag ,inden man går i gang, siger Brian Troelsen.

Han bruger sit BI-system hele tiden

Også på Erhvervsbladet.dk

Download gratis erhvervsbøger

Find et nyt lokale eller lej et overskydende lokale ud her

Find et nyt erhvervskøretøj her Læs ErhvervsBladet.dks ansvarfraskrivelse nederst på siden

Powered by Disqus



ErhvervsBladet.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at ErhvervsBladet.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i ErhvervsBladet.dk, på www.erhvervsbladet.dk.dk eller andre platforme og medier, som drives af Berlingske Media.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere