Del : SMS
Berlingske Business

Bedre forberedelse til bankmøder hjælper

Det kan betale sig at gøre sit hjemmearbejde ordentligt før man går i banken
Modelfoto: Colourbox

Virksomheder, der gør deres hjemmearbejde ordentligt, har langt større mulighed for at komme succesfulde hjem fra finansieringsmødet med banken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Erhvervslivet brokker sig højlydt over ringe muligheder for at få finansiering hos bankerne, der har smækket pengekassen i som følge af krisen. Men ansvaret ligger også hos virksomhederne selv, der ofte ikke er fuldt ud klar over de faktorer, som ligger til grund for bankens kreditvurdering.

Derfor har pengeinstitutternes interesseorganisation, Finansrådet, i samarbejde med Dansk Industri (DI) udarbejdet en række råd til, hvordan virksomhedslederne kan klæde sig bedre på, inden de tager til møde i banken – og dermed øge deres chance for at få finansieringen på plads betragteligt.

- Små og mellemstore virksomheder er ofte er i tvivl om, hvilke elementer bankerne lægger vægt på. Virksomhederne er tilbøjelige til at fokusere alene på budgetter og finansielle nøgletal og undervurdere betydningen af ledelsens og bestyrelsens kompetencer, netværket omkring virksomheden og så videre, fortæller Troels Kjølby Nielsen, kontorchef hos Finansrådet.

På den baggrund har Finansrådet og DI fundet det nødvendigt at højne kendskabet til de forhold, der danner grundlag for bankernes kreditvurdering og på den måde undgå de kedelige situationer, hvor banker og virksomheder taler forbi hinanden.

Begynderfejl

Problemet med uforberedte virksomheder er særligt udbredt blandt iværksætterne. Finansieringen er så afgørende en faktor, at de søger, at få den på plads, før de har styr på forretningen i øvrigt.

- Nogle iværksættere tager mødet med banken, før de har rådført sig med advokater og revisorer og har måske også en smule urealistiske forventninger til, hvor meget man kan låne, når man kommer med en lille egenkapital. Men det problem ser vi ikke kun i krisetider, siger Henrik Søndergaard Frederiksen, underdirektør i Danske Bank.

Det billede genkendes hos Jyske Bank:

- Generelt er der også næsten altid fornuftigt budgetmateriale udarbejdet af revisor, men ofte har iværksætteren ikke sat sig ordentlig ind i forudsætningerne, der ligger til grund for budgettet og forholdt sig til de risici, der er forbundet med budgettet. Og ofte savnes der en plan B, siger funktionsleder Tue Laursen.

For etablerede virksomheder kan problemet nogle gange være, at de stikker hovedet i busken, når tingene går den gale vej. Men det er vigtigt, at banken hele tiden føler sig orienteret:

- Det er meget nemmere at skabe den nødvendige tillid, hvis man kører en løbende dialog med sin bank – og oplyser om både gode og dårlige nyheder. Så kan man langt nemmere få en udvidelse af sine kreditfaciliteter, end hvis man har skønmalet lidt på tingene, siger Troels Kjølby Nielsen.

Vurder risikoen

Det hjælper altså ikke at slå ud med armene, når man sidder i møde med sin bank med hatten i hånden.

- Generelt vil man gerne fortælle om alt det, man er god til, og det man har succes med. Men det er mindst ligeså vigtigt, at de potentielle risici er gennemarbejdede. Det giver banken en tryghed for, at her er en person, man godt kan give et lån, siger Knud Jacobsen, direktør i Handelsbanken.

Risikovurdering er netop et af de forhold, bankerne lægger absolut størst vægt på i disse finanskrisetider. Mødeforberedelse generelt er vigtig, men det aller vigtigste er, at du på en overbevisende facon kan forklare, hvordan du vil ruste din virksomhed til eventuelt forsat dårlige tider.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere