Del : SMS

At overvinde sine iværksætter-forhindringer

christel
For Christel Maria Jantzen har delt sin iværksætter-udfordring med Innovation. Læs om den og del din egen. Foto: Privat

Business Innovation bad iværksættere landet over om at komme med deres bud på de største udfordringer, de løber ind i. Vi har valgt at gengive Christel Maria Jantzens udfordring. Læs om den og del din egen udfordring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det danske iværksætterlandskab er broget med mange forskellige brancher, unikke nicher og vanvittige idéer. Men fælles for dem er, at de skal levere. De er drevet af et særligt gen om at skabe. At se noget vokse. Med det følger naturligvis udfordringerne.

Nogle savner finansiering, og andre synes, at det er svært at være konkret og forklare hele forretningsidéen, når det helt oplagte kanonprodukt møder en hård skare af tvivlende investorer. Men der er også den mundtlige udfordring. Folk skal kunne forstå, hvad det er, man vil sælge.

Det handler om at kunne forklare det, man laver. At kunne gøre sit produkt konkret. Det slås rigtig mange iværksættere med. De har lange uddannelser, hvor fagsprog og koncepter er blevet en fast bestanddel af deres måde at snakke på. Det giver dem en særlig udfordring at overvinde. Den historie er 29-årige Christel Maria Jantzen leveringsdygtig i.

Christels brev: Et kald og en kamp

"Jeg startede ikke bevidst op som iværksætter, men jeg er blevet det.

For snart to år siden var jeg nyuddannet og ledig. Telefonen ringede en dag, og institutlederen fra Arkitektskolen tilbød mig et job for en lille chokoladeproduktion på Bornholm. Det blev hurtigt til et »ja tak« og oprettelse af et cvr-nummer. Inden jeg havde set mig om, var der gået et halvt år, og jeg havde fundet et nyt projekt inden for samme område: Strategisk design. Det er en retning, jeg har brugt hele min uddannelse på at følge.

Det var Ikke noget, der førte til fast job. I stedet fortsatte jeg ud ad min egen vej og har i dag skabt mit eget job som strategi- og rumdesigner i designKONSISTENS.

Min kerneydelse er at hjælpe mindre virksomheder med at blive synlige gennem sammenhæng i deres design. Jeg arbejder strategisk og konceptuelt – det vil sige skaber en overordnet ramme at udvikle indenfor. Først når rammen er på plads, skabes der nyt design – indretning, emballage, grafisk design og markedsføring. ---- Denne beskrivelse har jeg kæmpet med fra dag ét, og jeg forsøger stadig at forbedre den. Når man tilbyder en abstrakt ydelse, er det vigtigt at være skarp, men det er svært. Det er lettere at sælge en vaskemaskine – det ved alle, hvad er.

Med en baggrund fra Arkitektskolen Aarhus og udveksling på ITU og DKDS har jeg været vant til fagsprog og lange rapporter, når der skulle forklares om design. »Nu går du ikke i skole mere. Det er almindelige mennesker, du skal tale med,« sagde institutlederen pænt til mig dengang. Det fik mig til at tænke på en ny måde. Hvad er det, kunden kan forstå og dermed tør købe?

Det handler om at blive god til at tale i et sprog, folk kan forstå. Det er abstrakt, det jeg laver, men jeg skal for alt i verden tale på et niveau, så det giver mening for kunden, og det er en udfordring.

Nu vågner jeg trods alt glad, er fuld af gode idéer og tror på det, jeg laver frem for tanken om, at jeg skal trykke på en knap hver uge og få afslag på ansøgninger.

Jeg kan kun anbefale at komme ud i kontorfællesskaberne og bruge hinanden i forhold til små og store udfordringer som iværksætter. Hjælpe hinanden med at holde hovedet højt, når der den ene måned går 1.560 kr ind på kontoen og fejre, når en ny stor kunde er i hus med champagne og fest."

Del din iværksætterudfordring i kommentarfeltet herunder:

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere