Del : SMS

Afmatning sætter gang i markedet for salgstræning

Afmatning sætter gang i markedet  for salgstræning - 1

Efter en højkonjunktur, hvor det har været nemt at sælge, har virksomhederne igen fokus på det opsøgende salg. Det sætter gang i efterspørgslen på salgskurser.

Artiklen fortsætter under annoncen
Efter en årrække med turbo på økonomien er der kommet øget opmærksomhed på det opsøgende salg. Det mærker man blandt andet hos Business Danmark Uddannelse.

»Vi har stor vækst i efterspørgslen på salgskurser, og det tror jeg blandt andet skyldes, at vi har været igennem nogle ret gode år for virksomhederne, hvor mange salgsafdelinger ikke har haft tid til eller behov for at gøre noget ud af det opsøgende salg. Nu har vi set toppen, og virksomhederne er blevet opmærksomme på, at salget ikke kommer af sig selv,« siger direktør i Business Danmark Uddannelse, Carsten Olesen.

Sværere at sælge

Også hos SalesPartners går det strygende med at sælge salgstræning. Adm. direktør Michael Hove nikker genkendende til billedet af en branche i kraftig vækst.

»Der er en klar pointe i, at en lavkonjunktur underbygger potentialet, for når det bliver sværere at sælge, bliver der behov for mere salgstræning,« siger Michael Hove.

Han peger dog på, at væksten i branchen er kommet for at blive uafhængigt af udsving i konjunkturerne.

Værdibaseret salg

»Jeg er sikker på, at der også fremadrettet vil være et stadigt større marked for salgstræning. Efterhånden som mere produktion flytter til udlandet, skal de nordiske lande fokusere mere på salg og service, og derfor bliver der brugt kæmpe summer på kompetenceudvikling,« siger Michael Hove.

Virksomhederne efterspørger mange forskellige typer specialiseret salgstræning som for eksempel key account management og værdibaseret salg. Men også helt grundlæggende salgsfærdigheder er der stor efterspørgsel efter.

Helt nye sælgere

»Mange af vores kursister har aldrig prøvet at sælge før. På grund af den lave ledighed har det været svært at rekruttere sælgere, hvilket resulterer i, at mange af dem, der søger stillingerne ikke kan sælge en skrue,« siger Michael Hove.

Kursusudbyderen Cultivator mærker også en stigende interesse for at lære både de basale og mere avancerede salgsfærdigheder.

»Der er stor efterspørgsel på alle typer kurser, der har med salg og afsætning at gøre. Det, der er mest oppe i tiden, er positioneringssalg, der handler om at positionere sig i forhold til konkurrenterne, når produkterne man har på hylden ligner dem, de andre har. Her gælder det om at lære at slå på de ting, hvor man adskiller sig markant fra konkurrenterne,« siger associeret partner i Cultivator, Karina Thuesen.

Hos Business Danmark Uddannelse er der især efterspørgsel efter kurser i key account management.

»Mange virksomheder vil gerne have færre leverandører, og det skaber behov for kurser, der ruster sælgerne til de lidt tungere og større salg, hvor der kræves mere forarbejde og analyse,« siger Carsten Olesen.

Hård konkurrence

Michael Hove fra SalesPartners er ikke i tvivl om, at der i årene fremover vil være stor vækst for virksomheder, der sælger salgskurser.

Han mener dog, at konkurrencen i branchen bliver hård.

»Når efterspørgslen stiger, kommer der mange nye aktører, og jeg er ikke i tvivl om, at vi vil se et udskilningsløb, hvor man skal være virkeligt dygtig for at overleve,« siger Michael Hove.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere