Del : SMS

Året der gik: Iværksættere der scorede kassen

Mortenstrunge_b
Morten Strunge, den ene medstifter af Onfone, var netop fyldt 25 år, da han tjente 120 millioner kroner på salget af virksomheden.

De seneste år har været benhårde for iværksættere, og over en bred kam skiller 2011 sig ikke ud. Men der er dog enkelte succeshistorier.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er bestemt ikke det sjoveste klima, at være iværksætter i netop nu. Pengene bliver holdt tæt til kroppen, og vejen til succes er hård og brolagt med konkurstatistikker, der kan tage modet fra de største optimister. Men der er dog sprækker i selv de mørkeste tider. Og 2011 har sine succeshistorier. Vi har udvalgt tre stykker her.

25 år og mangemillionær

Med Lars Bom som boksende og klatrende reklamesølje fik mobilselskabet Onfone tiltrukket sig læsevis af opmærksomhed og endnu flere kunder på rekordtid. I begyndelsen af året stod de store teleselskaber i kø for at benægte, at de havde interesse i at købe den hurtigtløbende teleopkompling. Men i maj måned blev Onfone med sine på det tidspunkt 170.000 nye kunder en alt for stor torn i øjet på TDC, og derfor kom den helt store pengepung frem. 

Læs også: TDC køber mobilrebellen Onfone

300 millioner blev der skrevet på checken og dermed kunne stifterne af Onfone glæde sig over at hårdt arbejde siden selskabets begyndelse i 2006 betalte sig til fil fulde.

Den ene medstifter Morten Strunge var netop fyldt 25 år, da TDC stod klar til at købe og fortsatte son direktør i selskabet. Han tjente 120 millioner kroner på salget og pengene bliver i dag brugt på blandt andet et mikrobryggeri, som han ejer sammen med sin bror.

Læs også: Her er iværksætteren bag Onfone

Amerikanere på rov i Danmark

Det danske videodistributionsnet GoViral blev i januar i år solgt for over en halv milliard kroner til AOL Europe. Prisen lød på 96,7 millioner dollars (529 millioner kroner) og betød, at medstifterne Jimmy Maymann og Claus Moseholm tjente 173 millioner kroner på handelen.

Heller ikke firmaets ansatte skal forvente at gå sultne i seng inden for den nærmeste fremtid. Medarbejderne havde nemlig en samlet post på ti procent af aktiekapitalen – en andel, som altså indbragte dem en samlet sum på 50 millioner kroner.

Læs også: Dansk videonet solgt for halv milliard

GoViral er stiftet i Danmark i 2005 og har hentet det meste af omsætningen uden for Danmark. GoViral distribuerer videoindhold for kendte varemærker og reklamebureauer som det, der hedder viral markedsføring, altså hvor det gælder om at få folk til selv at sende henvisninger videre til venner og bekendte.

Telebøllen slog til igen

Telebranchens "enfant terrible" er han blevet kaldt gennem tiderne. Og det er da også kun få, der har sendt chockbølger gennem en branchen, som det er lykkes Frank Rasmussen i telebranchen. Først med Telmore, som ændrede spillets regler fuldstændig i begyndelsen af dette årtusinde, og fik TDC til at købe selskabet og tilbyde Frank Rasmussen et hjørnekontor. 

Læs også: Aldrig et hjørnekontor til Frank

Kontoret blev dog hurtigt for lille for iværksætteren med de store armbevægelser, og vupti det øjeblik hans konkurrenceklausul ophørte, var han på banen igen. Denne gang med mobilselskabet Bibob, som Telenor valgte at købe, da det lille selskab begyndte at skrabe kunder ind i hobetal.

I 2011 var han i gang igen. Denne gang med et lille selskab MVNO, der udviklede gør-det-selv-løsninger til teleselskaber. Det tjente han i denne omgang 22 millioner kroner på.

Han grundlagde i 2008 selskabet MVNO Systems, som har specialiseret sig i at hjælpe nye mobilselskaber med at komme hurtigt i gang ved at købe sig ind på et landsdækkende mobilnet. Telenor og MVNO Systems har arbejdet tæt sammen siden 2008.

Læs også: Telenor købte telebølle ud for 22 mio


Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere