Del : SMS
Berlingske Business

45 virksomheder født ud af Nokias massefyring

Aqtiw
Aqtiw er en af de 45 virksomheder, der er blevet skabt af lidt over 100 tidligere Nokia-ansatte siden april sidste år.

Fra asken af en lukket udviklingsafdeling og 1.000 fyringer vokser nu 45 nye iværksættervirksomheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

En aprildag sidste år kom meldingen.

Hele Nokias ellers så anerkendte udviklingsafdeling i København blev nu lukket. 1.000 mennesker kunne nu se frem til jobskifte.

Ud af den så triste situation er der nu ved at blive skabt et helt nyt iværksættermiljø ude i Nokia-bygningerne i den københavnske Sydhavn.

Kontorerne er nemlig i al hast ved at blive forvandlet til en klynge af startup-virksomheder inden for teknologi. 

Aqtiw er en af de 45 virksomheder, der er blevet skabt af lidt over 100 tidligere Nokia-ansatte siden april sidste år. De har udnyttet lukningen af Nokias danske afdeling til at foretage et sporskifte og for langt de flestes vedkommende er iværksættervirksomhederne placeret i de selvsamme lokaler, som de arbejdede i under Nokia-tiden.

"Jeg havde allerede gjort mig nogle tanker om at blive selvstændig, inden lukningen blev meldt ud. Så da beskeden kom, var jeg egentlig ret afklaret med, at det var det, jeg skulle,« forklarer Jens-Peter Jensen, der er stifter af og direktør for den nyetablerede virksomhed Aqtiw.

I partnerskab med to andre tidligere ansatte i Nokia udlever han nu sin iværksætterdrøm med Aqtiw, der udvikler skræddersyede apps til virksomheder.

Forskere flytter ind

Visionen med det, der nu skal hedde »Copenhagen Innovation Harbor«, er at skabe et inkubationsmiljø, der indeholder både etablerede virksomheder, start ups, forskning og studerende. Til september flytter Aalborg Universitet og flere end 2.000 studerende nemlig også ind, og ambitionen er at videreudvikle et miljø, der bygger bro mellem forskning og erhvervsliv og dermed skaber vækst.

»Idéen er, at herude kan virksomhederne bruge hinanden til at skabe vækst ved at være meget åbne. Vi ser allerede virksomheder, der bygger på hinandens resultater og deler laboratorium. Desuden kan man relativt nemt finde arbejdskraft, da vi har et miljø herude, hvor der altid er 30 til 40 mennesker, der leder efter job, forklarer Jens Raarup, der er udviklingschef i Nokia.

Nokia lancerede et såkaldt »Bridge-program« i kølvandet på meldingen om lukningen sidste år og havde som mål at få alle ansatte i beskæftigelse. Som et ekstra ben ønskede Nokia desuden at hjælpe de personer, der gik rundt med iværksættertanker. En del af den hjælp har været rådgivning, økonomisk støtte samt et tilbud om at benytte de gamle Nokia-kontorer gratis frem til årsskiftet, når Nokia rykker helt ud af huset.

Ikke set før

»Copenhagen Innovation Harbor« er i dansk sammenhæng en relativt unik konstellation, vurderer professor i iværksætteri Torben Bager ved Syddansk Universitet.

"Man har tidligere set, at tomme fabrikshaller bliver lavet om til kreative rum for bl.a. iværksættere, men ikke i en sammenhæng, hvor den tidligere virksomhed spiller en så aktiv rolle. Men det er en del af en større tendens blandt de allerstørste virksomheder, vurderer Torben Bager.

Torben Bager peger på, at de mest innovative store virksomheder er interesseret i en underskov af små virksomheder, der kan bidrage til udvikling og skabe synergi i branchen. De opfatter nødvendigvis ikke de mindre startups som konkurrenter, men en mulighed for at samarbejde og skabe fælles værdi.

»Vi oplever et nyt »mindset« blandt de store koncerner. Hvor der tidligere var et stort fokus på konkurrenceklausuler og helt at lukke ned for ansattes mulighed for at etablere nye virksomheder, så er det blevet mere interessant at lade dem vokse. Også selv om der er tale om konkurrerende virksomheder,« forklarer han.


 


 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere