Del : SMS
Berlingske Business

4: Det konstante single loop

4: Det konstante single loop - 1

Artiklen fortsætter under annoncen
"Single loop-læring er, når man retter en fejl, men ikke lærer af den. Derved kommer man til at gentage fejlen igen og igen", fortæller Lise Holt Olesen fra Unik Human Resources.

"Det er ok at lave fejl", slår hun fast. "Det hører med til en travl hverdag, at man kommer til at gøre noget, man ikke skulle have gjort. Men det er ikke ok at blive ved med at gentage den samme fejl.

Udover, at det er unødvendigt, er det nemlig også ekstremt ressourcekrævende – både for én selv og den organisation, man er en del af", siger hun.

Ifølge Lise Holt Olesen skal man ikke bare rette den aktuelle fejl, men også være i stand til at regne ud, hvorfor den opstår. Og det er dér, man skal sætte ind.

"Mennesker, der kun symptombehandler, kommer sjældent langt. De sætter et plaster på såret, men sørger ikke for at undgå at falde frem over. Derfor får de hele tiden sår på knæene, og derfor er de konstant bagud i forhold til de andre".

Lise Holt Olesen fortæller, at single loop-læring er meget udbredt – typisk, fordi der ikke er tid til at gøre noget ved de grundlæggende problemstillinger.

"Men det er her, at den dygtige og professionelle medarbejder viser sit værd. Han eller hun vil insistere på at få gjort noget ved tingene, så der ikke konstant skal lappes.

Det kan godt være, at ledelsen ikke er med på den med det samme. Men i længden er det næsten altid de medarbejdere og mellemledere, der tager fat om nældens rod, der får succes".

Derimod vil de ansatte, der år efter år begår de samme fejl, ikke have den store succes foran sig.

Læs om de fire andre opgaver du ikke bliver takket for

1: Venlig IT-support til kollegerne

2: Medvirken til andres snyltesparring

3: Finpudsning

5: Sig ikke fra

Knokl – og bliv fyret

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere