Del : SMS
Berlingske Business

3. Vær forberedt på et afslag

3. Vær forberedt på et afslag - 1

Artiklen fortsætter under annoncen
– men gå aldrig til en lønforhandling med forventningen om, at du får et nej. Hvis du får et nej, så spørg ind til hvorfor på en ordentlig og høflig måde. Spørg eventuelt din chef om, hvad du kan gøre inden for eksempelvis de næste seks måneder for at opnå større succes med en lignende samtale – og bed chefen være så konkret som muligt i sine svar. Dermed viser du, at du mener det seriøst og er villig til at arbejde på lønforhøjelsen. Giver chefen udtryk for, at en lønforhøjelse ikke er mulig lige nu, men at du gør et rigtig godt stykke arbejde, kan du ifølge Forbes.com overveje at spille ud med andre ønsker som eksempelvis personalegoder i form af ekstra ferie, sundhedsforsikring eller kursustilbud. Generelt er det helt afgørende, at du ikke kommer med trusler over for chefen, for så er chancen for at få, hvad du beder om meget lille. Det handler ifølge Gert Kaas Andersen fra GKA Løndesign simpelthen om, at du skal opføre dig ordentlig – med en god og positiv indstilling. ”Man skal aldrig gå ind til en lønsamtale med trusler om, at man forlader virksomheden, hvis man ikke får en lønforhøjelse. Så vil man allerede som udgangspunkt have reduceret sine muligheder rigtig meget. Hvis utilfredsheden med jobbet og med lønnen er så markant, skal man måske i stedet overveje at søge et andet job,” siger Gert Kaas Andersen.

Læs de to andre råd her

1. Gør dit hjemmearbejde

2. Reklamer for dig selv

Sådan får du mest ud af lønsamtalen

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere