Del : SMS
Berlingske Business

VW får miljøregning fra Californien

USA-VOLKSWAGEN
Foto:

De californiske miljømyndigheder kan kræve betaling af VW, hvis det ikke lykkes for bilkoncernen at nedbringe udledningen af CO2 fra snydebilerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det siger et medlem af CARB, California Air Resources Board, Alex Sherriffs, til Automotive News.

De "manipulationsordninger", som VW har installeret i 482.000 biler i USA, gør, at bilerne forurener mindre på laboratoriernes rullefelter, end de gør ude i virkeligheden, og det betyder større udledning af både NOx, kvælstofilter, og af drivhusgassen CO2. Og det sidstnævnte kan man faktisk sætte en pris på.

Staten Californien har nemlig sine egne miljøregler, og også sin egen CO2-børs, som sætter en pris på udledning af drivhusgassen.

»Vi kigger på den skade, som påføres miljøet, og den kan måles,« siger Alex Sheriffs til Automotive News.

»Vi har opstillet en pris på CO2, og vi har opstillet, hvad vi forstår som omkostningerne ved at reducere udledningerne. Det ser ikke vanskeligt ud at sætte en pris på det.«

Også i EU har man en CO2-børs. Her har prisen været stærkt svingende, og lige nu er den kun det halve af, hvad den var før finanskrisen. Men den har været støt stigende i mere end to år.

CARB har tidligere anslået, at omkring hver tiende af de berørte biler er indregistreret i Californien. Automotive News præciserer det til at være 14 procent af de 482.000 biler.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere