Del : SMS
Berlingske Business

VW begynder at fikse snyde-biler i januar

GERMANY-US-AUTOMOBILE-VOLKSWAGEN-FILES
Matthias Müller, Volkswagens koncernchef Foto:

Volkswagen begynder i januar at indkalde de millioner af dieselbiler, der er indrettet med snydesoftware, så de kan blive bragt i orden. Koncernchef Matthias Müller venter, at bilerne er fikset inden udgangen af 2016.

Artiklen fortsætter under annoncen

Volkswagens øverste ledelse har nu en overordnet plan klar for, hvornår man skal have bragt de millioner af biler, der er omfattet af »Dieselgate«, i orden.

»Hvis alt går efter planen, kan vi begynde at indkalde bilerne i januar. Alle bilerne skulle være ordnet ved udgangen af 2016,« siger Volkswagens nye topchef Matthias Müller til Frankfurter Allgemeine Zeitung.

07BUSNasdaq-1.jpg

Verdens største bilkoncern har tidligere afsat 6,5 milliarder euro eller godt 48 milliarder danske kroner til at bringe dieselbilerne med snydesoftware i orden, så de lever op til de gældende emissionsstandarder.

Mer

»Men det er ikke nok,« siger Matthias Müller til New York Times, og han tilføjer, at det kan blive nødvendigt med fyringsrunder.

Udover hvad det koster at bringe bilerne i orden, venter der Volkswagen kæmpe omkostninger som følge af retssager fra blandt andre de amerikanske myndigheder, utilfredse kunder og aktionærer.

Matthias Müller bebuder derfor, at alle planlagte investeringerne skal genovervejes, og alt hvad der ikke er »livsvigtigt« bliver skrottet eller udsat. Endvidere siger han til Frankfurter Allgemeine, at skandalen giver anledning til give Volkwagen-koncernens organisation en overhaling.

Merkel nedtoner VW-skandale med softwaresnyd FRANCE-GERMANY-AUTO

»Vi vil slanke koncernen, gøre den mere decentral og give de enkelte mærker mere ansvar,« sige han til avisen.

Udover omkostningerne til selve reparationerne og erstatninger har skandalen også andre alvorlige konsekvenser. Før det første er koncernens aktuelle bilsalg ramt, ligesom salget på længere sigt vil blive ramt af de alvorlige ridser i lakken som koncernens image har fået. Og så betyder genopretningen, at Volkswagen bliver sat bagud i udviklingen i en tid, hvor alle bilproducenter - og nye aktører i IT-branchen - konkurrerer om at komme først med nye teknologier inden for blandt andet selvkørende biler og elbiler.

US-VOLKSWAGEN

»Denne selvforskyldte krise og dens følger rammer os på et tidspunkt, hvor industrien undergår store forandringer,« siger Müller til New york Times.

Onsdag vil Volkswagen afsløre de konkrete planer for, hvordan man vil håndtere problemerne med de berørte biler.

Onsdag er også dagen, hvor Volkswagens bestyrelse skal drøfte en foreløbig rapport om softwareskandalen.

FRANCE GERMANY BUSINESS VOLKSWAGEN POWER STRUGGLE

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere