Del : SMS

Volvo slår rekord i salg af personbiler

CHINA-AUTO-SHOW
Volvos nye model XC90, som blev sendt på gaden i maj sidste år  Foto:

Den 89 år gamle svenske bilproducent, Volvo, nåede sidste år en milepæl, da salget af personbiler på et enkelt år for første gang oversteg en halv million.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den svenske, men kinesisk ejede, bilproducent Volvo oplevede i 2015 en salgsvækst på 8 pct., og dermed kom salget op på 503.127 eksemplarer. Til sammenligning solgte Volvo 458.323 millioner personbiler i 2007, der var det skelsættende år, hvor Ford solgte selskabet til kinesiske Geely Holding. Det skriver Dagens Industri.

»Jeg er glad for at kunne rapportere at 2015 blev et rekordår. Nu, med et fremgangsrigt 2015 bag os, går vi ind i en anden fase i vores globale forvandling. Nu er vi ikke længere en mindre spiller, men har indtaget en position som et ægte, globalt prestigebilforetagende,« siger koncernchefen Håkan Samuelsson i en kommentar til salgstallene.

16BUSVOLVOCARS-DELAAR.jpg

Sidste års fremgang er drevet af Europa og USA. I Europa er salget steget med 10,6 pct. til knap 270.000, mens der i USA er solgt 70.000 volvoer, hvilket var 24,3 pct. flere end i 2014.

I Kina lå salget sidste år på niveau med 2014, men salget voksede med 11,4 pct. i fjerde kvartal.

11busvolvoxc90.jpg

Efter at have rundet salget på en halv millioner biler i 2015, skruer Volvo nu op for ambitionerne. På mellemlagt sigt skal salget i Kina øges, markedsandelen i Europa skal fordobles, og på den måde skal man nå den næste milepæl, der er et årligt salg på 800.000 biler.

Volvo satser blandt andet på sin nye model S90, som får verdenspremiere i næste uge. Sidste år var den nye XC90 stærkt medvirkende til salgsfremgangen. Men det er stadig XC60eren, der er Volvos helt store sellert på verdensplan.

Påsketrafik: Forvent kø mod Sjælland fra frokosttid

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere