Del : SMS
Berlingske Business

Volkswagen-dramaet fortsætter - nu med benzinbiler

GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-EARNINGS-POLLUTION-FILES
Volkswagens topchef Matthias Muelle Foto:

Udover dieselskandalen står den tyske bilgigant Volkswagen nu over for en ny skandale i milliardklassen. Denne gang er der tale om fejl angående CO2-udledningen - og denne gang drejer det sig både om diesel- og benzinbiler.

Artiklen fortsætter under annoncen

Under Volkswagens undersøgelse af den famøse dieselskandale er der dukket et nyt lig op i lasten. Koncernledelsen oplyste således onsdag aften, at op mod 800.000 biler kan være omfattet af en fejl, der får dem til at se mere miljøvenlige ud.

»Under den igangværende gennemgang af alle processer og arbejdsgange i forbindelse med dieselmotorer, er det konstateret, at CO2-niveauet og dermed tallene for brændstofforbruget for visse modeller er blevet sat for lavt under CO2-certificeringsprocesen. De fleste af de pågældende køretøjer har dieselmotorer,« skriver Volkswagen i en pressemeddelelse og siger dermed indirekte, at koncernen også har CO2-problemer med benzinbiler.

04BUSTOPSHOTS-GERMANY-US-AU.jpg

Ledelsen skønner indtil videre, at den nye CO2-sag kan koste koncernen cirka to milliarder euro, svarende til 15 milliarder kr. Volkswagen har i forvejen afsat 6,7 milliarder euro eller 50 milliarder kr. til omkostninger som følge af software-svindelen med dieselmotorerne i 11 millioner biler.

Den nye CO2-sag omfatter ifølge de tyske erhvervsmedie, Handelsblatt, VW-modellerne Polo, Golf og Passat. I VW-datterselskabet Audi er A1 og A3-modeller berørt. Hos Skoda er Octavia og hos Seat er Leon og Ibiza berørt.

Volkswagens ledelse vil nu gå i dialog med myndighederne om, hvad der skal ske for at sikre sig, at de berørte biler får den korrekte CO2-klassifikation.

Direktionen med koncernchef Matthias Müller beklager dybt den nye situation.

»Fra starten har jeg presset på for en nådesløs og omfattende afklaring af, hvad der er sket. Intet og ingen kan stoppe os. Dette er en smertefuld proces, men det er vores eneste alternativ. For os er det eneste, der tæller, sandheden,« skriver Matthias Müller i en pressemeddelelse.

US-GERMANY-AUTO-VOLKSWAGEN-POLLUTION-FILES

Selvom kuldioxid (CO2) dirkete er uskadelig for mennesker, er det også den mest betydningsfulde drivhusgas og den der er den mest medvirkende til den menneskeskabte globale opvarmning. CO2-emissionsgrænser de er blevet strammet i EU i de seneste år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere