Del : SMS
Berlingske Business

Vælter klodserne, vælter Billund

Pix-lego12
I Billund kommune er Lego blevet en fast del af både det indre og ydre i området. Et samspil, der på mange måder er positivt for den jyske kommune, og som de færreste er kritiske over for. Men der er en risiko, hvis Lego-succesen vender.  Foto:

Billund kommune ville aldrig have samme succes som område, hvis ikke det var for Lego. Men går det galt, kan kommunen stå tilbage med store økonomiske problemer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Historien om Lego er ikke bare en fortælling om en familievirksomhed, der har klaret sig godt. Det er også fortællingen om en kommune, der har skabt et dybt afhængigheds forhold til Legos succes. Et forhold der har gjort Billund kommune til et kendt punkt på Danmarkskortet, skaffet arbejdspladser og bevaret udviklingen i området.

Var det ikke for Lego, ville Billund kommune ikke have samme status i dag. Ikke have samme grad af økonomisk styrke. Og udlandet ville langt fra vide, hvad det var. Det indrømmer kommunen også gerne.

Lego_kritik_Business

Spørgsmålet er, om det er en sund model? Om det er holdbart, at en kommune styres så meget af en enkelt virksomhed?

Svaret fra Bent Greve, der er professor ved Roskilde Universitet, er ja. - Hvis altså det går godt.

»Går det galt for Lego på et tidspunkt, så vil kommunen have meget store vanskelige økonomiske problemer,«.

Det er bagsiden af et tæt forhold. Nok er fortællingen positiv lige nu, og det ene projekt efter det andet skyder op i den jyske by. Sådan var det ikke for ti år siden. Og hvad sker der så, når vi kan skrive år 2023?

Der vil altid være en risiko, når en kommune vælger at filtrere en virksomhed så tæt ind i maskineriet, vurderer Bent Greve.

lego

Det er set før i historien. At et samspil mellem en kommune og en større virksomhed er gået galt. At virksomheden med tiden har været nødsaget til at flytte arbejdspladser til udlandet og efterlade golde fabrikker og tomme kontorstole.

Men hvad er så alternativet?

»Man skal jo ikke som kommune sige, at man ikke vil have nogle store virksomheder liggende, fordi man er bange for kun at have én virksomhed. Det ville være uklogt,« lyder det fra Bent Greve.

For man siger ikke bare nej til arbejdspladser, byudvikling og nyt pust til et område. Slet ikke når man ved, at et område som Billund kommune aldrig havde været det samme, hvis Lego ikke havde placeret deres succes lige akkurat der. Kommunen ville aldrig vende ryggen til omkring én milliard kr. i støtte til projekter. Det er den størrelsesorden, som Lego-koncernen og fonde indtil videre har lagt.

Men med netop så stort et beløb vil det for alvor sætte Billund Kommune i vanskeligheder, hvis det skulle ske, at Lego kom i problemer.

Legoskib

Ifølge Bent Greve er det dog positivt, at det område i Jylland klarer sig godt i forhold til den økonomiske udvikling. Sådan så det ikke ud for ti år siden. Dengang var kommunen derfor meget mere skrøbelig i forhold til Legos ustabile situation. 

Han pointerer, at styrkelsen stadig ikke fjerner risikoen for problemer. Det betyder Lego stadig for meget til.

På den måde sætter en virksomheds indflydelse nogle kommuner i et dilemma. Billund Kommune fortæller også til Berlingske Business, at den i begyndelse havde store overvejelser omkring samarbejdet med Lego i forhold til det lokale demokrati og indflydelse på lokalsamfundet. Det er dog ikke overvejelser, der i dag præger kommunen.

En måde at trække sig længere væk fra risikoen, der uundgåeligt altid vil være der, er at fokusere bredere som kommune. Ikke kun være afhængig af én spiller.

29BBMportraet6.jpg

»Det ville være godt, hvis Billund kommune kunne få nogle andre virksomheder, med andre kompetencer og andre tilgange, til at lokalisere sig i området, så man kunne få en større brede,« forklarer Bent Greve.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere