Del : SMS
Berlingske Business

Tysk dækgigant kører flot overskud hjem

bildæk
ARKIVFOTO. Foto:

På trods af udfordringer på det russiske og brasilianske marked havde den tyske dækproducent Continental fart på forretningen i 2015. Indtjeningen blev løftet, og aktionærerne kan nu se frem til øget udbytte.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det fremgår af selskabets årsregnskab torsdag.

Nettoomsætningen steg i 2015 til 39,2 mia. euro mod 34,5 mia. euro i 2014. Fremgang var der også at spore på driftsresultatet, EBIT, som landede på 4,1 mia. euro, hvilket er en stigning på 23 pct. fra året før.

Bundlinjen udgjorde et overskud på 2,7 mia. euro - en fremgang på 15 pct. fra 2014.
I regnskabet lægger den Hannover-baserede virksomhed fokus på en ny digital strategi for køretøjer, som skal være med til at imødekomme udfordringerne på bilmarkedet og sikre vækst fremover.

SWISS-BUSINESS/


Eneste plet på regnskabet er det russiske og brasilianske marked, som viser svaghed og forventes at forblive svagt i 2016. Det opvejes dog af stærk vækst i både Europa og Kina.

- Continental er i god form, og det gør os i stand til at navigere taktisk og magtfuldt i et udfordrende marked og spille en stor rolle i udformningen af den digitale fremtids mobilitet i vores innovation, lyder det fra Elmar Degenhart, der er bestyrelsesformand i Continental, i forbindelse med regnskabet.

Den positive udvikling kommer også aktionærerne til gode, som kan se frem til øget udbyttebetaling på 15 pct. til 3,75 euro per aktie.

Aktien stiger torsdag formiddag 1 pct. til 194,70 euro, hvilket er sjette dag i træk med fremgang til dækproducenten.

/ritzau/FINANS

bil

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere