Del : SMS
Berlingske Business

Toyota igen verdens største bilmager

Toyota_Furia_Business
Overskrift
Vicepresident Bill Fay fremviser Toyota Corolla Furia-konceptet på North American International Auto Show i Detroit. Foto:
 

Japanske Toyota generobrede i 2012 tronen som verdens største bilmærke med et salg på 9,75 millioner Camryer, Corollaer og andre modeller.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dermed blev der lagt pæn afstand til General Motors med 9,29 mio. køretøjer og Volkswagen med 9,07 mio., skriver Bloomberg News.

Toyotas salg gik 23 pct. frem i forhold til 2011, hvor det store jordskælv ud for Japans kyst rystede landets økonomi. På hjemmemarkedet var der en salgsfremgang på hele 35 pct. til 2,41 mio. køretøjer.

Toyota var også verdens største bilmærke i 2008 til 2011, men gled ned på en tredjeplads i katastrofeåret.

- Toyota er kommet sig helt fra jordskælvet og naturkatastroferne forrige år. Japanske bilfabrikanter, inklusive Toyota, vil fortsat nyde godt af et ekstremt stærkt amerikansk marked, siger afdelingschef Satoshi Yuzaki fra Takagi Securities til Bloomberg News.

I 2013 vil Toyota sælge 9,91 mio. biler, forudser bilmageren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere