Del : SMS
Berlingske Business

Topsil-topchef: Derfor er resultatforventningerne sænket

 Kalle Hvidt Nielsen, administrerende direktør hos Topsil.
Kalle Hvidt Nielsen, administrerende direktør hos Topsil. Foto:

En ændret salgsmiks over mod produkter med lavere margin er den primære årsag til, at den Frederikssund-baserede producent af siliciumskiver Topsil trods en oppræciseret salgsprognose nu kun forventer at nå en indtjening i den lave ende af det tidligere udmeldte forventningsinterval på 14-24 mio. kr. for driftsresultatet (EBITDA).

Artiklen fortsætter under annoncen

»Når vi i starten af året sætter forventningerne op, er der lidt usikkerhed, om hvordan tingene udvikler sig med hensyn til pris og miks osv., og det er primært et element omkring miks, som har ændret sig og gør, at vi får en lidt lavere indtjening«, forklarer Kalle Hvidt Nielsen, administrerende direktør hos Topsil, i et interview med Ritzau Finans.

Forventningerne til omsætningsvæksten er ellers blevet løftet til 2-5 pct. fra tidligere meddelt 0-5 pct., hvilket blandt andet er påvirket af, at selskabet i tredje kvartal solgte noget såkaldt "remelt" - restsilicium fra Float Zone-produktionsprocessen - for 3,3 mio. kr.

»Det har vi solgt til nogenlunde kostpris, hvilket selvfølgelig påvirker vores margin i negativ retning, og så har der været et miks over mod produkter, hvor der er en lidt lavere indtjeningsmargin, end vi oprindeligt havde forudsat«, siger Kalle Hvidt Nielsen.

Topsil

»Vi opfatter det som meget små justeringer, når vi kigger på det store samlede billede, men det har selvfølgelig en effekt, og derfor gør vi også opmærksom på det«, uddyber Topsil-direktøren om de justerede forventninger.

I de nye forventninger ligger der implicit også forventninger om et noget svagere fjerde kvartal end det tredje kvartal, som selskabet tirsdag løftede sløret for.

I tredje kvartal steg omsætningen til 65,8 mio. kr., hvilket var 25 pct. mere end i samme periode sidste år - men det vurderer Topsil er påvirket af en tidligere fakturering af forventet fjerde kvartals-omsætning. Det vil så omvendt komme til at ramme fjerde kvartal.

»Hvis du regner lidt på kvartalerne vil du se, at fjerde kvartal, med de forventninger vi har meldt ud, ikke ser fantastisk ud. Vi forsøger at gøre opmærksom på, at der altså er noget omsætning, som er kommet lidt tidligere ind, og som vi normalt ville antage egentlig hører med i fjerde kvartal«, siger Kalle Hvidt Nielsen.

Topsil

Om omsætningen lige falder i det ene eller andet kvartal afgøres af forhold som afsendelse og modtagelse af varer, og hvornår der er risikoovergang mellem Topsil og kunderne.

»Der er nogle regler og hårfine grænser for, hvornår det lige sker. Der er lidt tilfældige udsving, og denne her gang er det svunget helt i den ene retning i forhold til, hvad der ellers har været middel. Derfor bliver tredje kvartal lidt positivt påvirket, mens fjerde kvartal bliver en lille smule negativt påvirket«, siger Kalle Hvidt Nielsen.

Topsil oplyser endvidere om fjerde kvartal, at det her ser justerede kundeprognoser, der indikerer lavere efterspørgsel efter power-komponenter - primært som følge af den økonomiske udvikling i Kina.

»Vi kan se, at nogle af kunderne har meldt lidt ned i fjerde kvartal. Det er ikke så usædvanligt i wafers-industrien, at der bliver meldt lidt ned i fjerde kvartal, men her synes vi alligevel, at der var nogle, der var lidt større, og hvor argumentet, der bliver givet fra vores kunder, er, at deres salg til det kinesiske marked er påvirket af den udvikling, der har været i Kina på det seneste«, siger Kalle Hvidt Nielsen.

Topsils eget direkte salg til Kina udtrykker han imidlertid tilfredshed med.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere