Del : SMS
Berlingske Business

Svingende aktiemarkeder truer markedet for handel med virksomheder

Stock exchange graph background
Trods en god start på året er udsigterne for et 2016 med mange danske virksomhedshandler usikkert.

Salget af Icopal til 7,5 mia. kroner er en god start på året for det danske M&A-marked. Men stor usikkerhed om verdensøkonomien kan skræmme køberne, mener en rådgiver.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter at rekordmange danske virksomheder røg på udenlandske hænder i 2015, tegner udsigterne for 2016 mere dunkle. Året er ellers begyndt godt med flere store handler, men usikkerhed på aktiemarkederne og tvivl om udviklingen i makroøkonomien over hele verden kan få købere til at være mere påpasselige.

Mandag blev den store danske tagpapkoncern Icopal solgt til den amerikanske konkurrent GAF for ca. 7,5 mia. kr. Det sker, efter at blandt andre transportkoncernen DSV netop har fået godkendt købet af amerikanske UTI Worldwide og ingredienskoncernen Chr. Hansen er ved at overtage to amerikanske virksomheder.

26BUSMiguel-Kohlmann-160323.jpg

Men trods en god start på året er udsigterne for et 2016 med mange danske virksomhedshandler usikkert.

»Vi kigger ind i en pose blandede bolsjer med meget usikkerhed i økonomierne rundt om i verden,« siger Frederik Aakard, partner i Audon, der rådgiver ved virksomhedshandler.

2015 blev et rekordår målt i antal danske virksomheder, som blev købt. I alt 211 selskaber med dansk adresse skiftede ejere. Det er en smule højere end 2014 og dermed det højeste antal nogensinde. Men særligt usikkerhed om den makroøkonomiske udvikling og stærkt volatile aktiemarkeder kan være med til at dæmpe investeringslysten.

»Den begrænsede optimisme om den generelle økonomi og om aktiemarkederne betyder, at jeg er påpasselig med at spå om et nyt rekordår. Udviklingen på aktiemarkederne har en afdæmpende effekt, og folk er måske lidt tilbageholdende med at lave handler,« siger Frederik Aakard.

jens

Blandt de selskaber, som blev handlet i 2015, findes blandt andre Fitness World, BR, Endomondo, Nordic Aviation, Huscompagniet, Mols-Linien og Esvagt.

Og Søren Krejler, partner hos konsulenthuset EY, tror, at det kan fortsætte, og at markedet for virksomhedshandler holder sig på nogenlunde samme niveau.

»Markedet er stadigvæk varmt. Der er meget likviditet i markedet, virksomhederne er trimmet til at købe op, og kapitalfonden skal have placeret mere kapital. Derfor er vores forventninger, at vi får et 2016 på niveau med 2015,« siger Søren Krejler.

16BUSAktiefald-200344.jpg

Han peger på, at nogle af de slumrende og lidt likvide mindre virksomheder på fondsbørsen kunne være mål for opkøb i år.

»Der kan være virksomheder på børsen, som måske kunne være interessante for en køber at afnotere. Men generelt er det begrænset, hvor mange større danske virksomheder der realistisk kan blive solgt i 2016,« vurderer Søren Krejler og peger på, at mange større danske virksomheder ikke er til salg, fordi de er kontrolleret af en rig familie.

draghi

I året der gik, overtog udenlandske købere mere end halvdelen af de 211 danske selskaber, som blev handlet i fjor. Især er amerikanske virksomheder blevet mere aktive.

»Amerikansk økonomi har været ude af recession i de senere par år, og grundlæggende er stemningen mere offensiv med hensyn til opkøb. Det mest sandsynlige er, at den amerikanske markedsandel vil stige, mens andre, såsom kineserne trækker sig lidt tilbage på grund af økonomien,« siger Frederik Aakard.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere