Del : SMS
Berlingske Business

Stabil børsrøg da tobakskæmpe blev folkeaktie

Børsnotering B
Overskrift
Børsnoteringen af Skandinavisk Tobak. På Nasdaq Copenhagen. Niels Frederiksen CEO underskriver diplom for børsnoteringen. Foto:
 

Scandinavian Tobacco Group er blevet en folkeaktie med 10.000 private investorer. Selskabet fik en rolig debut med en åbningskurs på 101.

Artiklen fortsætter under annoncen

Morgenbuffeten stod klar, champagnen var serveret, men cigarerne var blevet hjemme. Selv på en festdag hos Scandinavian Tobacco Group er rygning ikke tilladt indendøre, og udendøre var det gråt og regnfuldt:

»Det er ikke ligefrem et vejr til en god cigar,« sagde adm. direktør Niels Frederiksen, efter han havde gennemført nedtællingen til årets første børsintroduktion i Norden.

BM

Scandinavian Tobacco Group, STG, kunne kl. 9.00 onsdag trykke på knappen i en orange boks og åbne dagens aktiehandel på Fondsbørsen. I samme øjeblik tonede selskabets åbningskurs på handelsskærmen og viste en pris på 101 kroner.

I modsætning til oftest set lå prisen aktien stabilt i minutterne efter åbningen.

Børschef Bjørn Sibbern for Nasdaq OMX i København fortalte, at normalt vil nye aktier være noget bevægelige i begyndelsen og først sidst på dagen finde sit naturlige leje.

B

Allerede under auktionen i minutter op til åbningen af børsen lå det klart, at der ikke var de store udsving, ligesom andelen af køber og sælgere var nogenlunde i synk.

STG’s bestyrelsesformand Jørgen Tandrup synes også urokkelig i troen på, at børstidspunktet var det bedst mulige tidspunkt.

»Vores rådgivere havde fortalt os, at januar måned var et perfekt tidspunkt for en børsnotering. Der er få selskabsnyheder, og der som regel god likviditet i markedet. Det var måske det eneste dårlige råd, vi fik fra rådgiverne, men bortset fra det, har de gjort et fremragende arbejde og ført os trygt igennem børsnoteringen,« sagde Jørgen Tandrup.

Scandinavian Tobacco Group noteres på Børsen Scandinavian Toba

Når ret skal være ret, så blev januar 2016 en af de værste børsmåneder i nyere tid. Aktiemarkederne styrtdykkede, og fik også STG til at ryste på hånden i få dage.

STG ville have meldt børsnoteringen ud mandag den 11, januar, men uro på det kinesiske aktiemarked og fald i olieprisen, fik STG til at skodde cigaren.

»Vi måtte lige trække vejret,« sagde Jørgen Tandrup.

Men selskabet fik analyseret markedet endnu en gang, og kunne konstatere, at de internationale tobaksfirmaer ikke var hårdt ramt af kursfald, ligesom der stadig var bund under såkaldte dividende-aktier, det vil sige selskaber, som konstant sørger for, at der er et afkast til aktionærerne.

»Torsdag den 14. januar blev en børsnotering offentliggjort, og et børsprospekt blev sendt ud til sendt til potentielle investorer, så var der ikke rigtig nogen vej tilbage,« sagde Jørgen Tandrup.

Business TV: Se tobakskæmpen ryge på børsen

 

Hans adm. direktør Niels Frederiksen fortalte, at de blev stålsatte på, at tidspunktet var rigtigt, da selskabet blev positivt modtaget af institutionelle investorer.

STG havde på forhånd sagt, at de ville introduceres til en kurs mellem 93 og 110, som senere blev indsnævret til en kurs mellem 99 og 103.

»Vi kan kun være tilfreds, når vi lander på en udbudskurs på 100,« sagde Jørgen Tandrup, som på ingen måder udviste nervøsitet ved at sende selskabet på børsen efter to voldsomme aktiedage med samlet kursfald på over syv procent.

Som en af selskabets rådgivere sagde, da der blev skålet i champagne, så er det ofte misforstået, at en børsnotering skal ske, når aktiemarkedet er i en rus på sit højeste niveau.

Scandinavian Tobacco Group noteres på Børsen BM

Den omvendte logik er, at du kan bedre præsentere en fremgang i kursen, når markedet er i bund, omvendt må sælgerne af aktierne - Augustinus Fonden, Obel Fonden og Swedish Tobak notere en mindre gevinst.

Men som adm. direktør Tommy Pedersen fra en af ejerne, Augustinus Fonden, sagde det: »Vi er stadig en betydningsfuld aktionær, så vi er også med, når aktiemarkedet igen begynder at stige.«

Kursen betyder, at selskabet får en markedsværdi på 10 milliarder kroner, og kan for alvor kalde sig for en folkeaktie med 10.000 private aktionærer.

I lokalerne på Fondsbørsen i København satte STG’s adm. direktør Niels Frederiksen og bestyrelsesformand Jørgen Tandrup deres underskrifter på en plakat, som dokumenterer, at selskabet nu er på børsen.

Scandinavian Tobacco Group noteres på Børsen BM

Plakaten kommer til at hænge i Hall of Fame, som er en beskeden væg på trappe op til Fondsbørsens kontorer.

Selv om STG nu er blevet en international aktie, og står bag salg af cigarer og pibetobak overalt i verden, må det blot konstateres, at festen på åbningsdagen var uden høj cigarføring og internationalt vingesus.

Nok blev der talt engelsk i lokalerne, men festen lignede mere en reception til en rund fødselsdag end et dunkende, svedige finanscenter, hvor der råbes og skriges om køb- og salgsordre.

BM

Godt en time efter børsnoteringen fortæller Niels Frederiksen, at han fortsat er tilfreds med noteringen.

»Aktien ligger stabilt, og det skal en dividende-aktie jo helst være.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere