Del : SMS
Berlingske Business

Stålkonge vil sælge halvdelen af livsværk

DS-Gruppen

Stifter og ejer af industrikoncernen DS Gruppen, Svend Møller Hansen har sat halvdelen af sit livsværk til salg i forbindelse med et generationsskifte.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er kendt som stålkongen fra Hobro, men nu sælger Svend Møller Hansen ud af den virksomhed, der har givet ham hans tilnavn.

Svend Møller Hansen stiftede stålkonstruktionsvirksomheden DS Gruppen for 45 år siden. Nu er den ene halvdel af koncernen, det sønderjyske datterselskab DS SM, sat til salg. Det skriver Børsen i dag.

Baggrunden for salget, som den 69-årige stålkonge selv betegner som »træls«, er, at han snart giver direktørstolen videre til sin søn, Mads Møller Hansen.

»Mads mener, at koncernen er blevet for stor, og det bliver svært at bevare overblikket. Det lytter jeg selvfølgelig til, for det er vigtigt, at han kan overskue koncernen,« siger Svend Møller Hansen til Børsen.

Specialist i virksomhedshandler Audon Partners vurderer overfor Børsen, at markedsværdien på DS SM er mindst en milliard kroner. Det er baseret på beregninger om, at virksomheden kan nå en indtjening på syv gange mere end forventningen til driftsindtjeningen i det nuværende regnskabsår på 150 millioner kroner.

»DS SM er i en industri med stor vækst og har selv mere fart på end markedet i gennemsnit. Kan de fremlægge en pæn ordrebog for det kommende år, kan prisen sagtens blive højere,« siger partner Frederik Aakard.

Datterselskabet DS SM blev oprettet, da DS Gruppen i 1998 købte Sønderjyllands Maskinfabrik. Selskabet har i de seneste år haft voldsomt vokseværk og virksomheden har i dag 755 medarbejdere, primært i Hjordkær.

Svend Møller Hansen vil dog ikke ud med, hvor meget han regner med at få ud af salget, som kommer til at foregå med investeringsbanken Carnegie på sidelinjen som rådgiver.

»Jeg har min egen idé, og selvfølgelig skal DS SM ikke stjæles. Men først og fremmest skylder vi de mange medarbejdere, at vi finder den rigtige køber, så de får en god ny arbejdsgiver,« siger Svend Møller Hansen, der samtidig understreger, at målet er at finde en køber, der vil holde virksomheden i Danmark:

»Vi vil ikke sælge til nogen, der blot vil stjæle vores know-how, sende det ud af landet, og lukke ned i Danmark,« siger han.

Svend Møller Nielsen var nummer 61 på listen, da Berlingske Business Magasin tidligere på året offentliggjorde listen over Danmarks 100 rigeste.

Han startede som selvstændig mere eller mindre tilfældigt for 45 år siden, fordi han som nyuddannet smed pludselig strandede fire uger i det dengang uroplagede Irland. Derfor brugte han ventetiden på at hjælpe en irsk smed med nogle store stålkonstruktioner.

Da han igen satte foden på dansk jord, åbnede han sin egen stålkonstruktions-virksomhed i Hobro, og kimen til DS Gruppen var lagt.

Overfor Berlingske Business har Svend Møller Hansen tidligere forklaret sin succes med, at han kom fra stort set ingenting, og derfor ikke har haft problemer med at tage chancer.

»Os, der sad bagerst i klassen, kender livet. Derfor tør vi også mere,« siger han.

Pengene fra salget af DS SM, har familien ikke besluttet, hvad de skal bruge til.

»Vi skal i hvert ikke ud at spille smarte. De kommer alle sammen hjem i kassen. Vi har ikke brug for at udvikle koncernen videre, så jeg ved sgu ikke, hvad vi skal bruge pengene til,« siger Svend Møller Hansen til Berlingske.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere