Del : SMS
Berlingske Business

Smedegaard tilfreds trods historisk svært år

Nils Smedegaard
Nils Smedegaard Andersen - administrerende direktør i Mærsk. Foto:

De laveste fragtrater nogensinde, store nedskrivninger i oliedelen, et skuffet aktiemarked og et årsresultat, der faldt med næsten 28 mia. kroner. Alligevel er topchef Nils Smedegaard tilfreds. Få forklaringen her.

Artiklen fortsætter under annoncen

Alt gik næsten galt i A.P. Møller - Mærsk i 2016. Containerrederiet Maersk Line og Maersk Oil er hårdt presset af historisk svære markeder. Indtjeningen styrdykkede, og aktiekursen bliver ved med at falde. Men Nils Smedegaard Andersen, topchef i olie- og shippingkoncernen, er alligevel tilfreds og mener, at der er grund til at rose hans pressede organisation.

Han understreger, at markedet er en stor udfordring, men han siger, at A.P. Møller - Mærsk har gjort det rigtige i det år, som er gået.

»I 2015 synes jeg faktisk, at alting kørte rigtig fint. Det er altid nogle små ting, som vi kunne have gjort lidt anderledes. Men jeg synes, at givet de markedsbetingelser, vi havde, har vi grund til at være rigtig, rigtig tilfredse,« siger Smedegaard.

Mærskhat

Det er ellers en dyster situation, som den store danske virksomhed befinder sig i. Men Smedegaard er tilfreds, fordi han ikke kan gøre meget ved den priskrig, som oliesammenslutningen OPEC har indledt på oliemarkedet, og som har presset prisen for en tønde olie ned mod 30 dollar – det laveste i mere end ti år. Det samme gælder også på containermarkedet. Her er Maersk Line – verdens største containerrederi – deltager i en konkurrence om, hvem der kan levere containerfragt til de laveste priser.

»Vi er i markedsområder, som har det historisk svært. Vi har rekordlave fragtrater på containermarkedet og rekordlave oliepriser, som vi har haft det i et stykke tid. Men alle vores virksomheder tjener penge og er konkurrencedygtige inden for vores industrier. Vi har en stærk balance, og på den måde føler vi os ikke specielt pressede,« siger Mærsk-chefen.

Den svære situation fik konsekvenser for indtjeningen i A.P. Møller - Mærsk. Overskuddet faldt med næsten 28 mia. kroner til et plus på lidt over seks mia. kroner. A.P. Møller - Mærsk forventer, at indtjeningen vil falde yderligere i 2016.

mærsk

Smedegaard vurderer dog, at de lave rater på containermarkedet har en udløbsdato.

»Vores fornemmelse er, at der ikke er mange, hvis overhovedet nogen, som har tjent i fjerde kvartal. Vi tror også, at de fleste har tabt penge i hele 2015. Det kan ikke blive ved, og jeg tror ikke, at de priser, vi ser nu, kan holde lang tid ud i fremtiden,« siger Smedegaard.

Det var på forhånd frygtet, at de svære markeder ville koste A.P. Møller - Mærsk dyrt. Men tallene viste sig at være endnu værre, og aktiemarkedet sendte A.P. Møller - Mærsk-aktierne ned med 3,6 pct.

Et af de store temaer i øjeblikket er, hvad der skal ske med de mange penge, som A.P. Møller - Mærsk sidder på. Egenkapitalen er på 237 mia. kroner, og den store sum hæmmer afkastet til aktionærerne, fordi pengene ikke bliver forrentet ordentligt. Derfor har Mærsk-ledelsen forsøgt at købe op i 2015, og særligt olieforretningen har ledt intenst efter muligheder. Men kun en enkelt investering i Afrika blev det til.

»Vi gik ud på et tidspunkt og sagde, at vi gerne vil købe op til olieforretningen. Der har vi kun foretaget et enkelt opkøb. Der kunne vi måske have gjort mere, men i bagklogskabens klare lys er vi lykkelig for, at det ikke er sket. Det, at olieprisen blev ved at falde, gjorde, at det, vi kiggede på, var mindre værd, end da vi startede,« siger Smedegaard

ledelse

Hvor intenst har I forsøgt at købe op i 2015?

»Vi har kigget på meget og budt på noget. Men vi har måske været mere realistiske i vores olieprisforudsætning end andre, som fik det. Derfor er det ikke blevet til mere,« siger Smedegaard.

Som tidligere omtalt i Berlingske forhandlede A.P. Møller - Mærsk om at overtage DONGs oliefelter i Nordsøen, men de samtaler brød til sidst sammen, og den kommende børsnotering af DONG vil blive med Nordsø-felterne.

I A.P. Møller - Mærsk har Smedegaard nu siddet i spidsen for den danske virksomhed siden 2007. Og selv om markederne er svære, har han ikke planer om at stoppe.

»Jeg er fantastisk glad for mit job, som er enormt spændende, og jeg ser frem til 2016. Så medmindre bestyrelsen har en anden opfattelse, hvad jeg ikke tror, kommer der ikke til at ske noget,« siger Smedegaard om sin fremtid i virksomheden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere