Del : SMS
Berlingske Business

Rockwool-chef er optimist trods tørre tæsk på børsen

Jens Rockwool
Rockwools direktør, Jens Birgersson, er optimistisk trods investorernes lukne modtagelse af virksomhedens vækstprognoser. Foto:

Rockwool kom ud af 2015 med et ganske acceptabelt årsregnskab. Prognoserne for 2016 var dog noget fladere, end markedet havde forventet, og derfor vanker der fredag formiddag blodrøde tal på børsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Business as usual« i en usikker økonomisk virkelighed.

Sådan karakteriserer Rockwools direktør, Jens Birgersson, de fremtidsprognoser, som virksomheden fredag kunne præsentere i forbindelse med årsregnskabet for 2015.

Her gjorde Rockwool det klart, at man i 2016 forventer en EBIT-margin - eller overskudsgrad - på mindst 8,5 procent og en svag stigning i omsætningen. Det var dog ikke umiddelbart nok for investorerne.

»Vi er altid lidt konservative i vores prognoser. Det er vældigt, vældigt svært at forudse valutakurser og markedernes udvikling i dag. Derfor er det bedre at fokusere på, hvad vi rent faktisk har tænkt os at gøre – og så må vi se, hvad det bliver til. Jeg ser dog positivt på fremtiden.« lyder det fra Jens Birgersson.

jens

Udmeldingen fra den svenske direktør kommer i kølvandet på offentliggørelsen af Rockwools seneste årsregnskab. Et regnskab, der ikke bød på de helt store overraskelser set fra analytikernes perspektiv, men som ikke desto mindre har udløst tæsk på aktiemarkedet fredag formiddag.

»Det var et år, som begyndte svært for os, men så har vi forbedret os meget hen imod slutningen af 2015. I fjerde kvartal vokser vi med mere end 30 procent på bundlinjen, hvilket var højere end forventet,« siger Jens Birgersson, der ikke virker synderligt bekymret for investorernes manglende opbakning.

»Vi har valgt en vej og er begyndt at eksekvere den nye strategi. Det kan vi nu se, bærer frugt, hvilket efter min mening er vældigt positivt.”

Investorer trækker stikket

Ifølge Søren Løntoft, der er senioranalytiker hos Sydbank, skal man da heller ikke læse alt for meget ud af formiddagens kursfald på Rockwool-aktien. Han mener grundlæggende, at fremtiden tegner sig lyst for den danske stenuldsproducent.

»Hvis vi kigger på det helt store fokusområde i det her årsregnskab – nemlig udsigterne for 2016 – så er sigtbarheden jo relativt lav med tanke på den uro, som verdensøkonomien generelt står overfor. Derfor sætter Rockwool ikke tal på, men forventer i stedet det, de kalder ’en begrænset positiv vækst’ i 2016,« siger Søren Løntoft.

»Det afspejler mange af de tendenser, vi har set i andet halvår af 2015. Blandt andet en særdeles god udvikling i Nordamerika, hvor Rockwool opførte en fabrik i 2014, og som man for alvor forventer at få den fulde effekt af i det kommende år. Jeg tror også, vi vil se en gradvis bedring på Rockwools store markeder i Frankrig og Tyskland,« forklarer Søren Løntoft.

Rockwool

Han ser fortrinsvis formiddagens kursfald som udtryk for, at der er nogle investorer, der forsøger at score en god fortjeneste på den seneste tids fremgang for Rockwool-aktien.

»Udadtil virker Rockwools prognose en anelse konservativ, og det ser markedet givetvis som udtryk for svaghed,« siger Søren Løntoft.

»Men med tanke på, hvor stærkt aktien har performet på det sidste stykke tid – og hvordan den har udviklet sig de seneste par dage – så tror jeg dog først og fremmest, at kursfaldet skal ses som udtryk for, at der er nogle investorer, som forsøger at indkassere deres fortjenester.«

Det er ikke mere end et år siden, at Jens Birgersson kunne sætte sig til rette i Rockwools direktørstol. Siden da har han lanceret et omfattende transformationsprogram for virksomheden, og det er ifølge Søren Løntoft et program, som vi for alvor vil komme til at se de positive effekter af i 2016.

Derfor fastholder Sydbank anbefalingen ’køb’ på den danske industrigigants aktier.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere