Del : SMS
Berlingske Business

Robotterne indtager danske virksomheder som aldrig før

19BUSrobot.jpg
Dansk Industri og Metal- og Maskinindustrien præsenterer i samarbejde med Dansk Robot Netværk DIRA i hele uge 47 et overflødighedshorn af robotter i Industriens Hus’ ydre foyer. Foto: Søren Bidstrup

Industrirobotterne øger virksomhedernes internationale konkurrenceevne og afholder dem for at forlade landet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er ikke problemer med arbejdstilsynet, de har ikke nogen fagforening, og de snakker slet ikke fodbold i pauserne, så de trækker ud.

Fordelene ved at implementere industrirobotterne i arbejdsdagen ude hos de danske virksomheder er mange. Det er de fremmødte ved robotudstillingen i Industriens Hus enige om.

til bm business f Industrirobotter i Industriens hus

Her er robotproducenter, repræsentanter fra Dansk Industri og folk fra Dansk Robot Netværk, DIRA, ved at gøre en håndfuld industrirobotter klar til den helt store udstilling, der skal få arbejdsgivere til at overveje at investere i en robot til virksomheden.

Som det ser ud nu, så har der aldrig været så mange industrirobotter ude i de danske virksomheder.

Mellem 1990 og 2011 steg antallet af industrirobotter i de danske virksomheder fra 489 til 5.571 robotter. Alene i 2012 installerede virksomhederne 503 nye industrirobotter. Det viser en optælling fra DIRA.

pix-anna

Og industrirobotter giver god mening. Produktiviteten stiger og øger virksomhedens internationale konkurrenceevne. Det mener branchedirektør i metal- og maskinindustrien hos Dansk Industri, Ole Storm Jeppesen.

»Vi har set, at tilbagebetalingstiden ved mange af de her robotinstallationer sker over ganske få år. Det vil sige, at det rent faktisk er maskiner, der er med til at øge overskuddet og produktiviteten,« siger han og vurderer, at det kan afholde danske virksomheder i at forlade landet.

Det er især de små og mellemstore virksomheder, der har taget industrirobotterne til sig, fortæller Thomas Visti, der er ansvarlig for global salg og markering hos Universal Robots i Odense.

»Vi har ikke taget markedsandele, men skabt et marked, når det i højere grad er de mindre virksomheder, der nu begynder at investere i industrirobotter. De har fået større fokus på at automatisere,« siger han.

Det er især mindre metalvirksomheder, der har set en fordel i de maskinelle medarbejdere.

3DPRINTERS-MARKET_business

Hos fagbevægelsen 3F opfatter man ikke industrirobotternes indtog i de danske virksomheder som trussel, fortæller Pia Maul Andersen, der er forhandlingssekretær og uddannelsesansvarlig for industrigruppen i 3F.

»Tværtimod. Vi ser det som en naturlig udvikling, at virksomhederne følger den teknologiske udvikling. Vi ser omvendt en fare, hvis de ikke gør det. Så taber de konkurrencekraft og dermed danske arbejdspladser,« siger hun og lægger med det samme stort tryk på »men«:

»Når det så er sagt, så lægger vi rigtig meget vægt på, at man husker – når man indfører ny teknologi – at man også sørger for at kompetenceudvikle medarbejderne til at kunne betjene de her robotter«.

I den forbindelse har 3F i samarbejde med Dansk Industri været med til at udvikle en lang række AMU-kurser inden for robotteknologi, der skal sikre, at medarbejderne får det rigtige kompetenceløft.

til bm business f Industrirobotter i Industriens hus

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere