Del : SMS
Berlingske Business

Producenter fusker med energimærker

energi
Støvsugere, der bruger dobbelt så meget energi, som de skal. Opvaskemaskiner, der skal køre to gange for at få tallerkenerne rene. Og elpærerne, der ikke lyser så klart, som emballagen lover. Arkivfoto. Foto:

El-apparater risikerer at koste dyrt, da hvert femte produkt bruger mere energi, end der står på pakken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Støvsugere, der bruger dobbelt så meget energi, som de skal. Opvaskemaskiner, der skal køre to gange for at få tallerkenerne rene. Og elpærerne, der ikke lyser så klart, som emballagen lover.

Når forbrugere køber elektroniske apparater, kan de langt fra vide sig sikre på, at produkterne er så energibesparende eller energieffektive, som producenterne forsikrer om på emballagen.

En ny rapport fra Det Økologiske Råd viser, at adskillige husholdningsapparater ikke lever op til energimærkningen, fortæller Jeppe Juul, energimedarbejder i Det Økologiske Råd.

energi

- Der er tre store tabere. Det er for det første forbrugerne, der bliver snydt. Det er de virksomheder, der rent faktisk bruger tid og penge på at overholde lovgivningen. Og så er det klimaet, fordi det i sidste ende koster på CO2-regnskabet, siger han.

Undersøgelsen har taget udgangspunkt i 99 forskellige elektronikprodukter til hjemmet, som Det Økologiske Råd har haft en mistanke overfor. Alt fra blendere til tørretumblere er sat under lup i en række laboratorieforsøg.

Rapporten konkluderer, at 18 af produkterne ikke lever op til reglerne. Og det bekymrer Jeppe Juul, da mange forbrugere risikere at købe katten i sækken.

aaa

- Som udgangspunkt kan du stole på energimærkerne. Alligevel er det nødvendigt at sætte fokus på problemet, hvis vi også skal kunne stole på mærkerne i fremtiden, for der er altid nogen derude, der sløser eller snyder, siger Jeppe Juul.

Det er ikke kun for miljøet, at resultaterne er en ubehagelig overraskelse. Ifølge Ilyas Dorgu, projektmedarbejder i Forbrugerrådet Tænk, er den mangelfulde energimærkning et problem, da 8 ud af 10 danskere bruger går efter energimærkningen.

- Men mærkningen er kun en hjælp, hvis den er korrekt. Oplysningerne skal selvfølgelig være i orden, og det er meget problematisk, at undersøgelsen viser, at det har den ikke været for en række produkter, siger han.

Vindenergi

Ilyas Dorgu håber derfor, at der for forbrugernes skyld bliver rettet op på problemet.

- Energimærket giver kun mening, når der er tillid til mærkningen, og vi opfordrer derfor myndighederne til at forstærke deres kontrol, fortsætter han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere