Del : SMS
Berlingske Business

Opel og Peugeot/Citroen drøfter samarbejde

Opel_Peugeot_Business
Opel og franske PSA - som står bag Citroen og Peugeot - vil måske intensivere samarbejdet og udvikle helt nye modeller sammen. Foto:

Afløser for fabrikkernes populære familiebiler samt modellerne Insignia og C5 kan komme på tale.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den tyske bilfabrik Opel er i krise - for nylig meddelte det General Motors-ejede selskab, at fabrikken i Bochum med 3.000 medarbejdere lukker i 2016. Det går heller ikke alt for godt for franske PSA, som står bag mærkerne Peugeot og Citroen. For nylig måtte selskabet annoncere lukning af flere fabrikker og fyring af op mod 6.000 ansatte.

Tilbage i februar meddelte de to bilproducenter, at de ville indgå i et teknisk samarbejde, som samlet set skal føre til besparelser på omkring 12 milliarder kroner, og det er det samarbejde, der nu kan føre til fælles produktudvikling, skriver Reuters.

Det er Opels konstituerede chef Thomas Sedran, som til WirtschaftsWoche siger, at "de operationelle og tekniske fordele er så store, at vi helt sikkert snart vil kunne afslutte forhandlingerne om fælles udvikling af køretøjer."

Det skal ifølge Reuters dreje sig om fire nye modelserier fra 2016: En afløser for familiebilen Opel Zafira, som ophører med at blive fremstillet på den lukningstruede fabrik i Bochum, to modeller i kompaktklassen, samt en fællesudviklet afløser for de store mellemklassebiler Opel Insignia og Citroen C5. Der er ifølge nyhedsbureauet ikke planer om at bygge de færdige biler i fællesskab.

I forbindelse med samarbejdstalen i februar købte General Motors syv procent af aktierne i PSA.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere