Del : SMS
Berlingske Business

Online-fiasko koster Lego en kvart milliard

Lego
Foto:

Legos online-univers lukker efter nytår efter store tab.

Artiklen fortsætter under annoncen
De fine plasticklodser skal transformeres over i det digitale univers.

Det er en af de store udfordringer, legetøjskoncernen Lego har. Med det mål for øje at tage klodserne i en mere digital retning satsede koncernen i efteråret 2010 på et online-spilunivers, men det forsøg har dog været en økonomisk fiasko af de større. Den har kostet op mod 250 mio. kr. Det skriver Børsen.

Derfor meddelte Lego meddelte i fredags, at de er nødsaget til at lukke online-universet Lego Universe fra januar. Lego har ellers oplevet positive tilbagemeldinger fra brugerne, der tæller næsten 100.000 mennesker på verdensplan. Problemet er, at det er alt for få af dem, der har lyst til at betale for herlighederne.

 Lego lukker online-succes - 115 job forsvinder


I løbet af efteråret har man skudt med de sidste skud i bøssen i håb om at få projektet op at køre, men efter en storstilet markedsføringssatsning, måtte man i Lego erkende, at det er en dødssejler. Satsningen gav et løft, men ledelsens ønske om at nå over 200.000 brugere var langt fra opfyldt.

"Samtidig kunne vi se, at mange af dem, der tegnede et abonnement for en måned siden, ikke går ind og fornyer det. Så er det mål, vi har sat op, ikke realistisk," siger Mads Nipper, koncerndirektør i Lego med ansvar for salget.

Han mener, at det isoleret set er en succes at få næsten 100.000 mennesker til at betale 54 kr. om måneden for at være en del af online-universet, og at Lego har en komfortabel placering på top 10 over børnespil på nettet.

"Men forretningsmodellen har vist sig ikke at være rigtig, hvis der skal stå Lego på det," siger Mads Nipper.

Lego har oplyst, at investeringen i Lego Universe løber op i cirka 200 mio. kr. Oven i det kommer den førnævnte satsning, hvor man alene i efteråret har spenderet et tocifret millionbeløb alene på markedsføringstiltag.

INFOshop: Sådan går det i legetøjsindustrien

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere