Del : SMS
Berlingske Business

Novozymes vil være presset på væksten resten af årtiet

Novozymes koncernchef Peder Holk Nielsen
Novozymes koncernchef Peder Holk Nielsen Foto:

Enzymkoncernen Novozymes, der er under pres fra flere sider, levede i 2015 op til analytikernes forventninger om et nettooverskud på godt 2,8 milliarder kr. Men topchefen Peder Holk Nielsen erkender, at koncernen får svært ved at leve op til sine vækstambitioner i resten af årtiet.

Artiklen fortsætter under annoncen

De lave råvarepriser gør ondt på enzymkoncernen Novozymes, der har gevaldige problemer med at leve op til sine vækstmål. Det fremgår med al tydelighed af koncernens årsregnskab for 2015.

Benny Loft

Koncernen har en ambition om at øge sin organiske salgsvækst til 8-10 pct. om året, og sådan gik det langt fra i 2015. I danske kroner stag omsætningen godt nok med 12 pct. til 14 milliarder kr., men den organiske vækst var kun på 4 pct. - især trukket ned af det fjerde kvartal, hvor den organiske vækst kun var på 2 pct..

Jørgen Buhl Rasmussen.

Til næste år venter koncernchefen Peder Holk Nielsen en organisk vækst på 3-5 pct., så det er langt fra den langtsigtede målsætning.

»Novozymes fastholder sin ambition om at øge den organiske salgsvækst til 8-10 pct., men som følge af de nuværende lave råvarepriser og den usikkerhed, de medfører for bioenergi og væksten på udviklingsmarkederne, forventer Novozymes en årlig organisk salgsvækst i 2017 og resten af dette årti på niveau med den historiske salgsvækst på 6-7 pct.,« skriver ledelsen i regnskabsmeddelelsen til fondsbørsen.

Novozymes

I mio. kr.20152014Ændr.
i pct.
Omsætning14.00212.45912%
Driftsresultat3.8843.38415%
Nettoresultat2.8252.52512%
Egenkapital11.59311.2803%
Overskudsgrad35,835,3

På indtjeningssiden er det gået noget bedre i 2015.

Driftsresultatet for året er steget med 15 pct. til 3.884 mio. kr. og nettoresultatet voksede med 12 pct. til 2.825 mio. kr., hvilket er i overensstemmelse med, hvad aktiemarkedet havde forventet ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.

»Vi leverede pæne finansielle resultater i 2015, på trods af at salgsvæksten var udfordret, især inden for bioenergi. I 2016 forventer vi at arbejde os igennem disse udfordringer og opnå solid organisk salgsvækst i størstedelen af vores forretning. Vi har fokus på at få væksten op så hurtigt som muligt, samtidig med at vi holder et vågent øje med omkostningerne. Vi forventer fortsat høj rentabilitet, hvilket vil muliggøre en knap tocifret vækst i årets resultat,« skriver Peder Holk Nielsen i en kommentar til regnskabet.

Novozymes

Han fremhæver kocnernens stærke balance og annoncerer et nyt tilbagekøb af egne aktier til 2 milliarder kr.

På positivsiden i 2015 har valutakursudviklingen hjulpet salgsvækst godt på vej opad, og salget til landbrugs- og foderindustrien samt føde- og drikkevareindustrien har bidraget mest til den organiske vækst.

novozymes

I det største forretningsområde, enzymer til vaskemiddelindustrien, steg salget kun én pct. organisk og 6 pct. i kroner.

I det tredjestørste forretningsområde, enzymer til bioenergiindustrien, faldt salget med 5 pct. organisk mens salget i 4. kvartal dykkede med hele 15 pct..

TV: Oliepriser knuser Novozymes' vækstplaner

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere