Del : SMS
Berlingske Business

Novozymes-topchef: Vi så ikke nedtur komme

Novozymes neddrosler forventninger trods rekordindtjening
ARKIVFOTO. Novozymes sænker forventningerne til årets salgsvækst. Foto:

Novozymes er ramte af brat opbremsning i bioenergibranchen i USA og en storkundes farvel i vaskemiddelforretningen. Novozymes så ingen af delene komme, men det er også blot en parentes i det store billede, lyder det fra topchef Peder Holk Nielsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novozymes sænker forventningerne til årets resultat efter et tredje kvartal, der melder om, at problemerne i USA ikke er ovre endnu. Tidligere hed forventningen 7-9 procents vækst, i august sænkede man det til 4-7 procents vækst, og nu snævrer Novozymes forventningen ind til den nedre ende med 4-5 procents vækst.

Problemerne skyldes, at den faldende oliepris har slået bunden ud af markedet for bioenergi i USA, samtidig med at Novozymes' store kunde Proctor & Gamble har droppet en række enzymer til vaskemidler.

Novozymes administrerende direktør Peder Holk Nielsen

Problemet er, at Novozymes ikke så nogle af delene komme, medgiver adm. direktør Peder Holk Nielsen, der nu vil lægge sig i selen for at genskabe investorernes tillid. Siden august er aktiekursen faldet med 23 procent.

»Det er eksterne forhold, som vi ikke kan styre selv, men vi bliver målt på det alligevel. Vi har fået en ridse i tilliden, fordi vi ikke gennemskuede, at de her ting ville ske. Det har fået investorerne til at stille spørgsmålstegn ved, om vi nu ved, hvad vi laver,« siger han til Business.dk

Det synes Peder Holk Nielsen nu nok, at de gør i hovedkvarteret i Bagsværd. Novozymes har været vant til at vade i succes, men i år når væksten altså i bedste fald halvdelen af det, man tidligere har haft som målsætning på den langsigtede bane.

Novozymes/aktie

»Lige nu er vi udfordret af, at der har været voldsomme ændringer på markedet for bioenergi, samtidig med at der har været store udsving på vekselkurserne. Det betyder, at vores kunder har haft svært ved at forstå deres forretning, og det forplanter sig til os. Men vi ser det som en parentes i det lange perspektiv,« siger Peder Holk Nielsen.

»På den korte bane kan vi ikke gøre så meget ved det. Men på den længere bane skal vi tilrette os markedet og tilbyde andre produktpalletter. Og så handler det i høj graf om innovation,« fortsætter han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere