Del : SMS

NKT tæt på nul-resultat i 2015

NKT Kabel
Foto:

Støvsuger- og kabelkoncernen NKT Holding var sidste år plaget af stilstanden i europæisk og kinesisk økonomi. Valutaudviklingen var med til at løfte omsætningen, men bundlinjen endte tæt på nullet. Aktien styrtdykker fra åbning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det danske industrikonglomerat NKT Holding, der først og fremmest står bag kabelforretningen NKT Cables og rengøringsmaskinerne fra Nilfisk, havde nedtur i 2015. Koncernens samlede salg steg godt nok med 100 mio. euro. til godt 2,2 milliarder euro. Men væksten i Nilfisk skyldtes alene en gunstig udvikling i valutakurserne, mens kabelforretningen oplevede en organisk vækst på fire pct.

På indtjeningssiden dykkede Nilfisks driftoverskud med næsten en tredjedel til 64 mio. euro., mens NKT Cables driftsunderskud voksede fra 17 til 24 mio. euro. Det mindste forretningsområde, NKT Photonics hvde en uændret omsætning på 40 mio. euro. og et driftsunderskud på 2,5 mio. euro.

NKT

I mio. kr.20152014Ændr.
i pct.
Omsætning16.59315.8904%
Driftsresultat255,2505,9-50%
Nettoresultat8.95282.81-97%
Egenkapital6.0345.9791%
Antal ansatte5,5455,4202%

På bundlinjen kommer koncernen ud med et yderst beskedent overskud på 1,2 mio. euro mod knap 38 mio. euro i 2014.

»Overordnet bygger NKTs 2015-resultat på en blandet udvikling i vores forretninger. NKT Cables og NKT Photonics klarede sig bedre end forventet, mens nilfisks finansielle udvikling var ringere end vores første forventninger,« skriver ledelsen i årsregnskabet.

I det nye år venter ledelsen igen en flad duvikling i omsætningen og en stort set uændret driftsindtjening.

Investorerne sender aktien ned med 6,6 procent fra børsåbning.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere