Del : SMS
Berlingske Business

NKT presset på salget og indtjeningen halter

NKT Kabel
NKT Kabel Foto:

NKT-koncernens regnskab for tredje kvartal skuffer. Omsætningen var mere presset end ventet, og indtjeningen har ikke kunne følge med forventningerne. Og ses der på den organiske vækst er der tale om en nedgang på 2 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Koncernen nåede dermed en omsætning på 3816 mio. kr., hvor analytikerne havde estimeret en stigning til 4000 mio. kr., ifølge en undersøgelse foretaget af SME Direkt for Ritzau Finans.

Rent operationelt steg driftsresultatet på EBITDA-basis med 12 pct. til 251 mio. kr. hvilket dog fortsat er under analytikernes estimat som lyder på 261 mio. kr.

- Omsætningsudviklingen var påvirket af fortsat positiv vækst i Electricity Infrastructure i NKT Cables, mens der sås konjunkturrelateret opbremsning i væksten i Nilfisk-Advance, der dog stadig fastholder tilfredsstillende indtjening, lyder det fra NKT i regnskabsmeddelelsen, hvor det også påpeges, at der var en øget bruttofortjeneste indenfor Electricity Infrastructure i forhold til sidste år, hvor Electricity Infrastructure var under omlægning for at øger indtjeningen.

I NKT Cables løb omsætningen op i 1467 mio. kr. opgjort i standardmetalpriser eller stort set det samme som sidste år. Bag tallene ligger dog en positiv udvikling på fabrikken i Køln og dermed af søkabel- og højspændingsproduktionen. Til gengæld var der ingen vækst at hente i mellem- og lavspændingskabler, hvor koncernens primære aktiviteter ligger på det europæiske marked. Og her er konjunkturerne hæmmende for efterspørgslen, hvilket resulterede i en flad udvikling i kvartalet.

På Railwayområdet, som retter sig mod især Kina, var der en negativ organisk vækst på 2 pct. i kvartalet.

Det samlede driftsresultat på EBITDA-basis i Cables løb op i 102 mio. kr.

NKT's andet ben - Nilfisk-Advance - var omsætningen på 1517 mio. kr. svarende til en stigning på 16 mio. kr. Men ses der på den organiske vækst var der tale om et fald på 4 pct. Især salget på den anden side af Atlanten trak ned, og også Europa mistede vækst, selv om tabet begrænsede sig til 1 pct. Til gengæld var der en 7 pct.s vækst i vækstmarkederne.

Nilfisk-Advance landede et operationelt driftsresultat på 158 mio. kr. eller 2 mio. kr. mindre end sidste år.

I det sidste og mindste ben i koncernen - Photonics Group - faldt den organiske vækst, primært som følge af lavere efterspørgsel indenfor Sensing og Fiberhåndtering. På High Power- og Imaging-området var der dog rekordhøj efterspørgsel. Omsætningen lød på 51 mio. kr. eller 4 mio. kr. mindre end sidste år, og det operationelle driftsresultat blev et underskud på 1 mio. kr. mod et plus på 1,3 mio. kr. i tredje kvartal 2011.

Den generelle økonomiske usikkerhed får NKT til forudse en yderligere opbremsning i udviklingen i de organiske vækstrater i forhold til tidligere estimater fra august. Nu ser koncernen en svag negativ organisk omsætningsvækst i niveauet 2-3 pct. hvor der tidligere var ventet en flad organisk vækst.

Det betyder det operationelle driftsresultat - EBITDA - estimeres til at lande i niveauet 1 mia. kr. og det samlede resultat efter skat ventes at lande i niveauet 1,6 mia. kr.

Forud for regnskabet estimerede analytikerne ifølge SME Direkt, at NKT Holding for 2012 vil kunne nå et operationelt EBITDA på 1019 mio. kr. Omsætningen var forudset at lande på 15,6 mia. kr. - eller stort set det samme som i 2011.

ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere