Berlingske Business
LIVE
10:17 Total ser synergier og bedre konkurrencedygtighed i Nordsøen

NKT-konkurrent har vækst inden for kabler til havvindmøller

NKT
Arkivfoto. NKT Cables. Foto:

Den franske kabelproducent Nexans, der er konkurrent til NKT Cables, har torsdag aflagt et regnskab, der er påvirket af tilbagegang inden for olie- og gassektoren.

Samlet har Nexans haft en organisk vækst i salgsvolumener i 2016 på minus 1,2 pct., men eksklusive olie- og gassektoren, som viste en tilbagegang på 27 pct., kan den organiske vækst opgøres til et plus på 0,7 pct.

Endvidere kan Nexans glæde sig over, at nettoresultatet vendte til et overskud på 61 mio. euro fra et underskud på 194 mio. euro i 2015.

- Vi finder udviklingen tilfredsstillende i lyset af driftsmiljøet, præget af en depression i olie- og gassektoren, siger selskabets topchef, Arnaud Poupart-Lafarge, i meddelelsen.

27BUS112410128-170856.jpg

Nexans omsatte i 2016 for 4431 mio. euro opgjort i konstante metalpriser mod 4604 mio. euro i 2015, og driftsresultatet landede på 242 mio. euro efter en stigning på 47 mio. euro fra 2015.

I forhold til NTK er det særligt på området for søkabler til havvindmølleparker, hvor de to selskaber er store konkurrenter. Her melder Nexans om en tocifret organisk vækst i procent i 2016.

På det område kunne selskabet i løbet af 2016 i øvrigt offentliggøre en stor kontrakt med danske Dong Energy på kabler til den britiske havvindmøllepark Hornsea, som med en kapacitet på 1200 megawatt står til at blive verdens største havvindmøllepark.

Lars

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen