Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

NKT har plads til flere ordrer på offshore til 2018-levering

NKT har fuld kapacitetsudnyttelse i 2017 på produktion af kabler til offshoreprojekter på sin fabrik i Köln, mens der fortsat er plads til at tage nye ordrer ind på det område til produktion i 2018.

Det siger administrerende direktør for NKT Michael Hedegaard Lyng, som kan glæde sig over en pæn resultatfremgang i kabelforretningen i første kvartal.

- Der er rigtig god visibilitet, og hele 2017 er dækket på offshore. Så vi ved præcis, hvad vi skal producere, og det er vi i fuld gang med at eksekvere og går fuldstændig som planlagt.

- Der er stadigvæk plads til nye ordrer i 2018, men det er meget naturligt på nuværende tidspunkt, men vi har god visibilitet ind i 2018 også, siger Michael Hedegaard Lyng til Ritzau Finans.

Han melder om fortsat god budaktivitet i markedet for offshoreprojekter og ser derfor positivt på muligheden for at få nye ordrer ind, så hele kapaciteten også i 2018 kan blive udnyttet fuldt ud.

- Hele tender-aktiviteten i markedet er god, og selvfølgelig skal man have en underskrift på en kontrakt, før at man kan sige, at det er vores projekter, men hvis vi får vores fair andel af markedet, som vi plejer at gøre, så ser 2018 også god ud, siger NKT-direktøren.

Kabelforretningen kom ud af første kvartal med et operationelt driftsresultat, EBITDA, på 17,8 mio. euro, hvilket var en fremgang fra 12,1 mio. euro i samme periode sidste år.

Fremgangen var drevet af de aktiviteter, som NKT har købt af ABB og blev indlemmet i regnskabet per 1. marts, men også af en positiv udvikling i den resterende del af forretningen.

Til sammenligning var konsensus blandt analytikerne ifølge Jyske Bank et operationelt EBITDA på 13,7 mio. euro.

Resultatet blev skabt på baggrund af en omsætning i NKT Cables på 185,2 mio. euro - opgjort i standardpriser - mod ventet 185,0 mio. euro og 163,3 mio. euro i samme periode sidste år.

Forventningerne til selskabets udvikling for hele året fastholdes. Der ventes dermed fortsat en omsætning i NKT Cables på cirka 1,1 mia. euro og et operationelt EBITDA på cirka 140 mio. euro.

Mens NKT har godt gang i offshoreforretningen, så er onshoremarkedet mere problematisk.

- Onshoremarkedet er udfordret, som det også har været igennem lang tid, og der er hverken nogen forværring eller forbedring, siger Michael Hedegaard Lyng.

Han ser dog en forbedring "nogle kvartaler fremme", og det skyldes særligt de store Südlink-projekter i Tyskland, hvor en infrastrukturmotorbane skal bringe strøm fra den nordlige del af landet, hvor der er stor produktion af vedvarende energi blandt andet fra vindparker, ned til den sydlige del af landet.

- Det vil være DC-relateret (jævnstrømskabler), men der vil også være en masse fødelinjer ind til den her nye motorvej, som vil være traditionelle AC-projekter (vekselstrøm) - det forventer vi på sigt vil give væsentligt bedre balance mellem udbud og efterspørgsel i det mere traditionelle onshore-high-voltage-segment, siger Michael Hedegaard Lyng

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen