Berlingske Business

»Nej, vi har ikke gjort det godt nok«

aaa
Peder Holk Nielsen Foto:

Et begivenhedsrigt år for Novozymes kulminerer med første store fyrings­runde og en ny formand, der erkender, at ledelsen ikke har gjort det godt nok.

Artiklen fortsætter under annoncen

For at sætte en fed streg under, at 2016 nok er et år, som Novozymes helst havde været foruden, ender års­regnskabet fra Bagsværd-virksomheden med endnu en nedjustering, en stor fyringsrunde og meldingen om, at nu skal der en ny mand for bordenden i bestyrelseslokalet.

Virksomheden, der producerer industrielle enzymer til bl.a. fødevarer og vaskemidler, var indtil for kort tid siden et af fondsbørsens højest værdisatte per omsætningskrone. Her er man ikke vant til spareplaner. Derfor kommer nyheden om, at der nu skal fyres 198 medarbejdere, heraf 62 i Danmark, utvivlsomt som lidt af en bombe. Fyringer kommer efter et 2016, hvor hvert kvartalsregnskab har budt på en nedjustering. Således også regnskabet for hele 2016, hvor de langsigtede ambitioner om at vokse organisk seks-syv pct. suspenderes de næste par år.

BO

Efter 17 år i spidsen for bestyrelsen stopper Henrik Gürtler nu og overlader formands­posten i enzymselskabet til den tidl. Carlsberg-topchef Jørgen Buhl Rasmussen, der har siddet i Novozymes’ bestyrelse siden 2011, heraf det seneste år som næstformand.

Buhl får med sin meget mere kommercielle profil en nøglerolle i bestræbelserne på at trække Novozymes ud af slæbesporet og tilbage i det vækstspor, som virksomheden var vant til at være i, men som så brat er løbet ud i sandet.

Den nye formand erkender, at selskabets ledelse har læst markedet forkert i både 2015 og 2016.

»Nej, vi har ikke gjort det godt nok, for så ville vi have levet op til forventningerne, vi selv kom med i starten af 2016. Det har vist sig, at vi ikke forstod kunderne grundigt nok, og for at adressere det ændrede vi i vores organisation i begyndelsen af 2016. Skulle vi have gjort det før? Ja måske, men nogle gange skal man lige se tingene, før man reagerer og laver store ændringer,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Den nye formand kommer til at presse hårdt på for hurtigere at få kommerciel effekt ud af Novozymes’ innovationer.

»Vi fokuserer mere på at få en kortsigtet effekt ud af vores innovation, men vi stopper ikke med at arbejde med og investere i det langsigtede,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Camilla

Det lyder ret oplagt. Har I spejdet for meget efter enden af regnbuen frem for at tage de gevinster, der står lige for?

»Vi har ikke gjort det godt nok i 2016 og vi er ikke tilfredse med det, vi har leveret i 2016. Men vi skal heller ikke lukke øjnene for at vi leverede organisk vækst og vi øgede vores indtjening med otte pct, så vi er jo ikke i fald. Vi tror også, at det vil gå lidt bedre i 2017,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Olieprisen afgørende

Den afgående formand, Henrik Gürtler, peger på de store råvareprisfald, herunder i særlig grad olieprisen, i de senere år, som medvirkende til de problemer med at vokse, som Novozymes er rendt ind i.

»Det gik altså lettere med at få vores produkter ud over rampen dengang, der var fuld damp på kedlerne før finanskrisen, men vi må forholde os til den verden, vi lever i nu, og derfor er der brug for at gøre noget lidt andet. Og derfor afskediger vi for at få nogle andre typer mennesker ind andre steder i verden. Men strategisk er vi 100 pct. bag det, og de gode tider skal nok komme tilbage. Men vi skal også skabe noget på den korte bane, og derfor skal vi dreje på nogle andre håndtag,« siger Gürtler.

Hos den tålmodige hovedaktionær, Novo Nordisk Fonden, er formand Steen Scheibye fortrøstningsfuld.

»Novozymes har en strategi, som er sund og fornuftig. Ja, der har været nogle udfordringer på nogle af de områder, som Novozymes opererer i. Men jeg har fuld tillild til, at de tilretter strategien, som de også er i gang med, så de får det bedst mulige resultat og værdiskabelse til aktionærerne,« siger Scheibye.

Ikke nogen spareplan

Blandt visse store investorer har holdningen til Novozymes længe været, at selskabet har svært ved at omstille sig til en virkelighed, hvor der er modvind, og hvor markedet ikke vokser af sig selv i samme grad som tidligere.

Nu tager selskabet så konsekvensen af, at træerne ikke vokser ind i himlen. Men topchef Peder Holk Nielsen mener dog ikke, at de 198 fyringer skal ses som en spareplan.

»Det er altså ikke nogen spareplan. Vi afskediger 200 mennesker for at frigøre midler til at skrue op for indsatsen andre steder. Det kan godt være, at vi har skuffet lidt på toplinjen her, men vi har altid nået vores indtjening mål, og det gjorde vi også i 2016,« siger Peder Holk.

novoz

Skal fyringer også ses som en måde at ruske op i organisationen og give en slags chokeffekt?

»Det er ikke derfor vi gør det. Vi gør det for at kunne investere i vækst, og vi ser væksten komme andre steder end tidligere. Det er bestem ikke særligt sjovt, og ikke noget vi gør for at sende signaler. Jeg er da ret sikker på, at det vil sætte sig nogle spor i virksomheden, for fyringsrunder er ikke noget, vi har så stor erfaring med. Vi har afskediget folk før, men ikke på denne måde,« siger Peder Holk.

Særligt Nordamerika har skuffet i Novozymes. Derfor kigger selskabet nu mod udviklingsmarkeder som Kina, Indien, Sydøstasien, Mellemøsten og Afrika. Det er en investering, som først vil give et afkast senere. For 2017 venter Novozymes en vlkst i toplinjen på to-fem pct. Tilbage i 2015 troede Novozymes-ledelsen på en årlig, langsigtet vækst på over ti pct. Det mål er siden droppet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Macrons franske valgsejr kan sikre Tysklands rolle som det europæiske lokomotiv.Emmanuel Macrons sejr i det franske præsidentvalg er godt for eurozonens stabilitet. Et fransk-tysk samarbejde politisk...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen