Del : SMS
Berlingske Business

Modefirmaer skrotter bæredygtighed

pix-Eva Kruse
Administrerende direktør for Danish Fashion Institute Eva Kruse. Foto:

De fleste modevirksomheder vil gerne være bæredygtige - men det bliver ved ordene, viser ny undersøgelse.

Artiklen fortsætter under annoncen
En undersøgelse fra konsulenthuset Deloitte om holdninger og adfærd i modebranchen, når det kommer til bæredygtighed, viser, at det står skidt til i den globale modeindustri.

Undersøgelsen dækker 220 modevirksomheder - deriblandt 90 i Norden - og resultatet viser, at der er langt fra ord til handling, når det kommer til at iværksætte tiltag, der er til gavn for mennesker og miljø.

Virksomhederne er blevet spurgt om, hvorvidt de selv synes, de handler, som de ønsker. Syv ud af ti svarer nedslående, at de ikke fokuserer på miljøbelastning og det ressourcetræk, deres produktion forårsager. Det er især de små og mellemstore modevirksomheder, der har svært ved at leve op til egne hensigtserklæringer, viser Deloitte-undersøgelsen - og det er især, når det kommer til at tjekke underleverandører, at det halter.

Det er Danish Fashion Institute i samarbejde med Deloitte, der har udfærdiget rapporten. Administrerende direktør for Danish Fashion Institute, Eva Kruse, er ikke overrasket over resultatet.

"Resultaterne overrasker os ikke, men understreger blot hvor svært det er for især små og mellemstore virksomheder at få hånd om hele leverandørkæden. Det bekræfter os endnu en gang i vigtigheden i at skabe fælles vidensplatforme og samarbejde tættere om at løse problemer, som oftest finder sted i lande langt fra Danmark," siger hun i en kommentar til undersøgelsen.

Manager ved Deloitte Kristoffer Hvidsteen advarer om, at modevirksomhederne risikerer at blive hægtet af udviklingen, hvis de ikke bliver bedre til at handle på CSR-området.

"Med et ensidigt fokus på sociale forhold er der en alvorlig risiko for, at modebranchen ikke fokuserer på andre væsentlige problemer," siger han og tilføjer:

"Når prisen på bomuld lige pludselig stiger voldsomt, så er det for eksempel tegn på en ny virkelighed, hvor bomuld bliver en knappere og dyrere ressource og hvor virksomhederne derfor bliver nødt til at tænke i alternative baner."

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere