Del : SMS
Berlingske Business

Mærsks død kan betyde udsalg i Dansk Supermarked

BT BM Netto
Foto:

Danske såvel som udenlandske analytikere spekulerer kun kort efter Mærsk Mc-Kinney Møllers død i en øget fokusering hos A.P Møller-Mærsk. En fokusering der kan føre til frasalg

Artiklen fortsætter under annoncen

Særligt peger de på detailkæden Dansk Supermarked, der i modsætning til container- og oliedivisionen, ikke er en af del af virksomhedens DNA.

»Ingen af de to virksomheder er strategisk vigtige for A.P Møller-Mærsk længere, så det er naturligt en af de første ting, man må spekulere i,« mener Gianmarco Bonacina fra den italienske investeringsbank Equita SIM.

A.P. Møller-Mærsk har allerede taget hul på strategien, hvor man for to år siden solgte den engelske del af Netto fra. Derfor opfatter en række analytikere et øget fokus på kerneforretningen som en glidende bevægelse, hvor frasalg dog kan ligge år ude i fremtiden.

»Selskabet har sagt, at de ikke vil være i forretninger, hvor de ikke har kritisk masse. Og selskabet har også sagt, at de vil skille sig af med aktiver, som ikke giver et fornuftigt afkast. Med disse kriterier kan et salg af eksempelvis Dansk Supermarked i Sverige og i Tyskland, men derimod ikke i Danmark, komme på tale,« siger analytiker i Jyske Bank, Frans Høyer.

Flere nævner også Danske Bank som et emne for trimning af organisationen ved siden af supermarkedskæden. Analytiker i Alm. Brand Jepser Christensen mener dog, at et frasalg af de store virksomheder ligger et godt stykke ude i fremtiden.

»Det er de to virksomheder, som springer mest i øjnene, fordi de ikke rigtig passer direkte ind i et marinekonglemorat,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere